- For å være helt ærlig så har det vært en tøff uke. Det harikke vært artig på noen måte. Jeg føler meg gjort til syndebukk for at skolenvalgte å avlyse skituren til Ånstadblåheia, sier Lill Tove Kleivan.

Hun sier at de selv hadde to jenter som gledet seg tilklasseturen og at hennes frustrasjon over foreldrebetaling ikke på noen måtehadde med denne turen spesielt å gjøre, men var noe som hadde bygd seg opp overlang tid.

Vanlig

- Jeg har en rekke eksempler på arrangementer der elevenehar måttet stille med penger for å delta på aktiviteter for ikke å bli«ekskludert». Det dreier seg om alt fra bowlingturer til 200 kroner, kafebesøk,og lignende som suger penger ut av foreldrene. For mange familier som ikke harall verden av økonomi, er dette et stort problem, sier Kleivan.

Kritikk

Etter avlysningen av klasseturen har hun mottatt mangepositive tilbakemeldinger, men også kraftig kritikk som har ført til atektemannen Jonny Kleivan har måttet ta henne i forsvar på sin Facebook-vegg:

"Jeg synes enkelte burde stoppe opp å tenke litt overdet som foregår her i bygda. Vi hadde faktisk to jenter sjøl som gleda segmektig til denne turen, og denne turen var godt planlagt på et foreldremøte somjeg selv var en del av, noe jeg vil tro både foreldre og lærer på skolen fikkmed seg.”

Takke seg sjøl

I innlegget skriver han videre: ”At dette er blittoffentliggjort i mediene kan skolen takke seg sjøl for. Hadde ikke Sandnesskole konkludert på det her viset uten å ha mer dekning for sine handlinger, ogi tillegg blandet både unger og foreldre inn i det her (bygda er tross altlita) med å si at det var en Facebook-status en av foreldrene hadde skrevet somvar grunnen til avlysninga av turen (…) så hadde ikke dette vært noe sak i detheile tatt. Tenk å straffe ungene på Sandnes Skole på det her viset kun for atSandnes skole kanskje følte seg truffet i en status på Facebook, skriver JonnyKleivan."

Lill Tove Kleivan sier at hun vurderer å ta saken videre viaandre kanaler.

Her er retningslinjene

Oppvekstsjefen i Hadsel har utstedt forslag til nye retningslinjer på høring for skoleturer og lignende. Kommunestyret skal ta stilling til dem før sommeren. Under er forslaget gjengitt i sin helhet.

Retningslinjerfor leirskole, turer og ekskursjoner som er en del av grunnskoleopplæringen iHadsel kommune.

Formåletmed retningslinjene er å legge til rette for trygge aktiviteter i skolen medtydelige rammer og ansvarsplassering. Retningslinjene skal være støtte forrektor, lærere og foresatte i planlegging av turer og ekskursjoner.

  1. Retningslinjenes virkeområde og grunnlag

Disseretningslinjene gjelder ved alle turer for elever i tilknytning til skolens

grunnopplæringog aktivitet, og innenfor rammen av gjeldende skolerute.

Det omfatter ulike turer som ekskursjoner,leirskoler, studieturer, utenlandsturer og elevutvekslingsturer i regi avskolen.

  1. Ansvar og bemanning

Alle turer og ekskursjoner iskoletiden skal godkjennes av rektor – og være innenfor avtaleverk,virksomhetsplan og skolens budsjett..

Rektor har ansvar for at det påforhånd er avklart hvilket personale som er ansvarlig for turen. Alle turerskal være i regi av skolen med bemanning fra skolen. Turene skal inngå i lærersindividuelle arbeidsplan og følge gjeldende regelverk for eventuellkompensasjon.

Utgifter til turer og ekskursjoner i skoletidadekkes hovedsakelig av kommunen. Turer kan også medfinansieres gjennomprosjektstøtte, gaver og klassetrinnets ekskursjonskasse. Dette åpner for ulikaktivitet mellom klasser og skoler i kommunen.

  1. Leirskole

  • Hadsel kommune tilbyr ett leirskoletilbud pr elevi løpet av grunnskolen. Kommunendekker utgiftene. I forbindelse med leirskoleoppholdet gis det ikke avspaseringfor elevene i etterkant av leirskoleoppholdet.

  • Alle planerfor leirskole skal godkjennes av rektor, og rektor skal bestille opphold oggjøre avtaler med leirsted.

  • For å holde kostnaden lavest mulig har rektor vedskolen har ansvar for at det velges blant leirskoler i regionen. Pr 2013omfatter dette:  Øksnesleirsted (Skogsøya)

  • BorgVikingleirskole

  • AsLofoten feriesenter (Knutmarka)

  • Grøtaværleirskole (Troms fylke)

Dersomen skole har kompetanse til det kan det alternativt gjennomføres       leirskoleopphold utenfor bemannetleirskole innenfor kostnadsrammen.

  1. Turer og ekskursjoner

  • Denne kategorien kan dekke alt fra dagsturer,overnatting inn/ute i lokalmiljøet, ekskursjoner og besøk til aktiviteter iregionen. Det kan også være lengre reiser 3-5 dager med faglig innhold forklasser eller grupper av elever. Det kan være reiser som en del av størreprosjekter for elevbedrifter, valgfaggrupper og andre nasjonale oginternasjonale ordninger/prosjekter.

  • Det er særlig viktig at rektor involveres tidlig iplanlegging av turer og ekskursjoner. Det gjennomføres særskilt vurdering av omgratisprinsipp og annet regelverk overholdes. Økonomiske rammer for slikeopplegg må godkjennes, og ekstern finansiering og/eller bruk av klassekasse måavklares. Viser til innhold i pkt 2 i denne retningslinje.

  • For elever i 10.klasser skal større klasseturerikke gjennomføres i tidsrom rundt eksamensavvikling dvs fra mai måned iavgangsåret.

Begrunnelsen for dette er at elevene skalha fokus på å fullføre eksamen i denne

perioden.(En evnt avslutningstur mågjennomføres etter at 10.klasse er avsluttet.)

  1. Ompermittering av elever

Opplæringsloven § 2-11 girhjemmel for å innvilge permisjon til elever. Hensynet bak regelen er atforesatte skal ha mulighet til å ta ut elevene fra den obligatoriskegrunnskoleopplæringen utenom skolens ferier.

Bestemmelsen kan ikke brukes nårturen er en del av grunnskoleopplæringen, og kommunen kan heller ikke innvilge permisjonerfor grupper av elever.

  1. Gratisprinsippet

Ifølge opplæringslovens bestemmelser har elevene rett til gratisoffentlig grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikke kreve at elevene ellerforeldra dekker utgifter knyttet til med grunnskoleopplæringa, for eksempelutgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphold,ekskursjoner eller andre turer som er en del av grunnskoleopplæringa.

Gratisprinsippetsikrer at alle barn har like muligheter til å delta i alle aktiviteter igrunnskoleopplæringen, uavhengig av foreldrenes økonomi

  1. Klassekasse

(Denne setningen står i U-dir tolkning av gratisprinsipp :Bruk av klassekasse må være elev- og foreldrestyrt.)

Hadselkommune ser positivt på foreldrenes interesse og engasjement i samarbeidet medskolen. Det er mulig å opprette klassekasser på det enkelte trinn.

Foresatteved klassekontaktene er ansvarlig for klassekassene.

Klassekassenskal komme alle elever til gode.

Deter ikke mulig å øremerke midler til egne barn.

Detkan ikke føres oversikt over hvem som har betalt eller samlet inn, men innbetalinger frivillig.

Klassekassenbenyttes primært til aktiviteter utenom skolens regi, for eksempel sosialesammenkomster eller reise i helger/ferier mv.

Foresatte/eleverkan bruke pengene i klassekasse til å dekke deler av aktivitet i opplæringen somellers ikke ville kunne gjennomføres pga økonomi. Dette avgjøres i hvertkonkrete tilfelle i samråd med skolen.

Detinnebærer at det kan bli forskjeller i aktiviteter mellom klasser og skoler ikommunen.

Oppvekstsjefen