Konkurransen "Årets Fæsteråling er avsluttet, der 1500 personer avga sin stemme. Etter endt opptelling står bandet Trinity igjen som vinner, med over 800 stemmer. Det betyr at bandet skal opptre under festivalen, i tillegg til at de får spille inn en musikkvideo til en verdi av 50.000 kroner.

– Å herregud, nå ble jeg glad. Dette er helt ubeskrivelig, forteller vokalist Else Belinda Norvoll Davis, da VOL ringer for å overrekke nyheten.

– Det var utrolig gledelig. Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si, fortsetter hun.

Etter hvert som musikeren får summet seg, forteller at hun at bandet nærmest har sittet på nåler den siste tiden og vært veldig spent på hvem som skulle trekke det lengste strået i konkurransen. Norvoll Davis legger ikke skjul på at seieren betyr mye for bandet.

– Dette betyr veldig mye for oss, og blir en fin sjanse for å vise oss frem. Vi gleder oss veldig, sier hun.

Flere muligheter

Arne Peder Hokland, som er manager for Trinity, er like begeistret for at bandet har blitt kåret til Årets Fæsteråling. Han håper og tror at seieren kan genere nye muligheter.

– Vi skal blant annet spille inn tre musikkvideoer etter hvert, som trenger finansiering. Noe av premiepotten kan vi kanskje bruke på det, sier han.

Manageren vil samtidig trekke frem de to andre konkurrentene, Din Freundin og Hellflower, som han karakteriserer som "flinke og dyktige band". På spørsmål om hvordan det blir for Trinity å stå på samme scene som Alphaville, er han overbevist om at bandet hans vil gjøre seg gjeldende.

– Det blir stort, og vi kommer til å levere. Vi har en låtkatalog på rundt 100 låter, der 30 av dem er øvd inn. Vi mener i alle fall selv at vi har et godt produkt, slår Arne Peder Hokland fast.

God publisitet

Caroline Meier i Deadline Media, er overveldet over den gode responsen som har vært i forbindelse Årets Fæsteråling.

– Jeg både glad, sjokkert og lykkelig over den store responsen. At det bare har kommet inn hele 17 bidrag fra Vesterålen er veldig bra. Det har vært mange gode bidrag. Selv om Trinity vant, har konkurransen også vært god publisitet for både Din Freundin og Hellflower, understreker hun.

Hun ser frem til å samarbeide med bandet om musikkvideoen i regi av Deadline Media, som er en del av premiepotten.

– Det gleder vi oss veldig til. Trinity vil selv ha stor påvirking på utformingen av videoen, som skal spilles inn i Vesterålen en gang etter festivalen, forteller Meier.

-God kandidat

Redaktør i VOL, Thor Anders Angelsen, er fornøyd med at såpass mange har engasjert seg i konkurransen.

– At 1500 personer har stemt er sterkt. Det viser at Vesterålen er klar for en skikkelig musikkfestival, slår han fast.

Angelsen ønsker også å rette en stor takk til alle bandene som har sendt inn bidrag. Han har tro på at vinneren kommer til å bite godt fra seg.

– Ut fra smakebiten ser det ut som at Trinity er et band som passer godt inn i festivalprofilen. Det er bare å gratulere, slår han fast.

Fæsterålen går av stabelen i tidsrommet 21-22. agust og kan by på profilerte band og artister som blant andre Alphaville, Katastrofe, Tindrum, Reset, Solid Base og Love Shack.