Det er i forbindelse med presentasjonen av den nye Hålogalandsveien dette fremkommer.

Forsvarets behov på Evenes

Statsråd Jan Tore Sanner sier til nettstedet bygg.no at på grunn av mulig konflikt mellom Forsvarets langsiktige arealbehov på Evenes og nytt kryss inn mot flyplassen, er delparsell 15 tatt ut av planen. Dette er gjort for å ikke forsinke planarbeidet og gjennomføringen. Det vil bli gjennomført en egen planprosess for dette området, skriver Bygg.no.

Statssekretær Grethe Ellingsen sier til blv.no at en parsell ved Evenes lufthavn er unntatt fra planen.

– Her vurderer man ulike løsninger i forhold til Forsvaret, sier hun.

Det som nå fremkommer i det omfattende planarbeidet for E10 gir grunn til spørsmål knyttet til Evenes-basen og regjeringens beslutningsgrunnlag for sitt forslag til Langtidsplan for Forsvaret.

Tidligere avvist av FD

Det har fra en rekke hold vært stilt kritiske spørsmål ved mangelen på åpenhet rundt prosessen, og nå vil disse få fornyet kraft. Forsvarsdepartementet har tidligere benektet overfor Andøyposten at deres planer på Evenes krever omlegging av E10.

Departementet har også kategorisk avvist at det ikke er tilstrekkelig arealer på Evenes til å huse MPA og QRA.

Videre har departementet også avvist at økt trafikk fra norske og allierte MPA-fly, sammen med QRA og en økende sivil trafikk – blant annet som direkte følge av flybase-etableringen – vil medføre krav om bygging av ny rullebane eller parallellbane på Evenes.

Andøyposten sendte onsdag morgen inn en rekke skriftlige spørsmål vi ønsker besvart på nytt – i lys av det som nå er fremkommet.

LES SVARET fra statssekretær Øystein Bø

Spørsmålet er hvorfor disse vesentlige behovene og tiltakene er utelatt fra LTPen, og det samme gjelder følgelig også de betydelige kostnadene dette vil medføre. Her kan det være en reell fare for at regjeringa har brutt sin informasjonsplikt til Stortinget.

– Oppsiktsvekkende

Ordfører Jonni Solsvik (H) sier opplysningene er oppsiktsvekkende.

– Andøy kommune har bedt om svar på de samme tingene. Det gjorde vi blant annet i møtet vi fikk i Forsvarsdepartementet få dager etter at forslaget til ny LTP ble fremlagt.

– Staten har et enormt utredningsapparat. Jeg tror ikke et sekund at dette er nye opplysninger for departementet og forsvarsledelsen. Dette er ikke noe nytt tema. Det gjør det desto mer betenkelig at det først siver til overflaten etter at beslutningen er tatt. På det som kan vise seg å være et enda mer sviktende grunnlag enn allerede antatt.

– For det er ingen tvil om at dette får vesentlige konsekvenser for kostnadene ved Evenes-basen, og at dette er opplysninger som burde vært fremlagt i full offentlighet på et langt tidligere tidspunkt i prosessen.

– Andøy kommune har blitt avfeid med at dette ikke var tilfelle når vi forsøkte å ta dette opp. Nå ser vi at det vi har ment hele tiden – nemlig at Evenes ikke har arealer til å huse både MPA og QRA er en høyst reell problemstilling.

Hva gjør Stortinget nå?

– Jeg synes dette er oppsiktsvekkende, og jeg forventer at dette vil få stort fokus fremover. Uten at jeg kan tallfeste konsekvensene, så er dette betydelig. Det skjønner alle, og når det er Forsvarets behov som utløser dette, så hører kostnadene opplagt med i det totale regnestykket for Evenes-basen.

– Stortinget snudde på flekken i den pinlige etterlønn-saken denne uka. Det er betimelig at folk vil forvente at man evner å ta en ny vurdering i denne saken også – da tenker jeg på flyttinga av MPA-basen fra Andøya til Evenes.

– En utvidelse av flyplassen på Evenes vil bli enormt kostbar, om det i det hele tatt er gjennomførbart – ut fra verneområdene med RAMSAR-status som omgir flybasen. Vi vil selvsagt følge dette opp, sier Solsvik.