Selskapet lokalisert i Andøy har frem til nå hatt fiskefartøyet «Fred-Hugo» som sitt hovedfiskefartøy. Men ifølge styreleder John-Hugo Olsen er de nå snart i mål med en kontrakt om et nytt moderne fartøy.

- Vi har ikke signert kontrakt riktig ennå. Går alt som planlagt, og vi signerer, skal nybåten være levert Harstad cirka i januar 2017, sier Olsen.

Kun ett skip

Designet tilhører Marin Design AS i Kolvereid. Byggeverft blir Viknaslipen i Hansvik, nær Rørvik i Nord-Trøndelag. Det nye fartøyet, som ikke har fått et navn ennå, blir 14,99 meter langt og 6,5 meter bredt. Utstyrt med en Deutz motor som yter 612 Hk. Fartøyet skal brukes til fiske med snurrevad etter torsk, hyse, sei og blåkveite, samt tråling etter reke i Nord-Norge. Rederiet solgte i 2014 fartøyet Nordmelaværing på 17 meter, og har per i dag bare «Fred-Hugo».

- Vi har lenge hatt flere eksterne samarbeidspartnere i selskapet. På en måte går vi tilbake til røttene og blir et rent familieforetak igjen. Vi skal likevel drifte på de samme fiskeslagene som tidligere, opplyser Olsen.

Oppgradering

Ifølge styrelederen er det mange forskjeller på det gamle fartøyet og det nye.

- Gamlebåten er godt vedlikeholdt og har fremdeles mange år foran seg i fiskeriene.  Men det er likevel enorme forskjeller. Kapasitetsutnyttelse. Elektronikk. Rapportering. Interiør. Drivstoff-økonomi. Alt er integrert på data, og blir en voldsom oppgradering.

- I tillegg har nybåten mulighet for å frakte mindre mengder med levende fangst. Dette gir oss muligheter til å hente ut ekstra inntekter fra samme fangstmengde, sammenlignet med gammelbåten, forklarer han. Olsen-familien var i påsken på Vestlandet for å sjekke ut tidligere byggenummer av akkurat dette designet. Nybåten får byggenummer tre, og stort mer moderne er det ikke mulig å få det.

- Skal innrømme at vi ble overrasket. Designet er ekstremt kompakt. All plass er utnyttet. Standarden ombord er som i et hjem. En helt ny hverdag for oss som har driftet på sjøen i mange år.

- Det settes også helt andre krav fra unge fiskere i dag, enn tidligere, slutter John-Hugo Olsen.