Når norgescupen i roadracing går av stabelen i helga, er det med en sortlending på startlistene.

Nilsen skal debutere i norgescupen med å delta i klassen «rookie 1000».

- Det er en artig, sosial og trivelig sport. Her kan vi kjøre MC fort i så trygge forhold som mulig, sier Nilsen.

Fire helger cup

Nivået i NC ligger hakket under NM. I klassen «rookie 1000» starter i overkant av 30 MC-førere. Gjennom sesongen er det fire helger med norgescup. Nilsen skal delta på to av de.

- Jeg tok den spesielle lisensen for å kjøre roadracing i månedsskiftet april/mai, sier Nilsen, som tok MC-lappen i 2009.

Tidligere har han vært med og sett på løpene når de har gått i Mo i Rana. Det ga mersmak.

- Det begynte med at to andre her på Sortland drev med dette. Det smittet over. På Mo fikk jeg prøve å kjøre på bane med gatesykkelen, under «track day», forklarer Nilsen.

Debuterer

Denne sesongen tør han ikke sette seg noe konkret mål. Han vil gjøre så godt han kan.

- Det er jo debutløpet, så det blir spennende, sier Nilsen.

Han skal kjøre to løp i løpet av helga, i tillegg til fritrening på banen på fredag. Løpene er 10-12 runder a 3,5 kilometer. Det tar Nilsen 1 minutt og 35 sekunder å kjøre en runde.

-Det er en høyhastighetsbane. De sterkeste syklene kommer nok over 250 kilometer i timen. Samtidig er det en teknisk vanskelig bane, sier han.

Banesykkelen er lettere enn en vanlig motorsykkel. Dessuten har den verken skilter eller lys. Han tar med seg en hjelper nedover. Det er behov for dekkskift og skruing underveis i helgen.

- I tillegg er det greit å ha med noen som kan kjøre de 25 timene hjem. Dette er jo regnet som en sport, så etter tre dager på sykkelen frister det lite å kjøre hjem igjen, sier Nilsen.

Risiko

Nilsen innrømmer at han nok utsetter seg selv for en viss risiko ved å delta i denne sporten. Samtidig mener han at det skjer under ordnete forhold.

- Rudskogen er nok enda tryggere enn Mo. Det er ikke noe farligere med dette enn med utforski, for eksempel. Man lever jo bare en gang, sier han.

Banen på Mo er nærmeste bane å trene på for Nilsen. Med sju timer dit, blir det ikke mulighet til å trene ofte.

- Det er klart jeg gjerne skulle ha hatt en bane her, men jeg ser ikke at det skjer med det første. Miljøet for roadracing er ikke så stort i Norge, mener han.