Mange hundre tusen tyskere er innom forbrukermessen om mat, reiseliv og landbruk kalt Grüne Woche i Berlin.

Den er så populær at uken har vokst til 10 dager og fyller 26 haller med over 1.000 utstillere.

Kongekrabbesalg

Blant dem finner vi Nils Arthur Gjeitanger og sønnen Mathias som lager retter av ingredienser som kongekrabbe, reinsdyr, kamskjell og torsk.

– Det er kongekrabbe og reinsdyr som er mest populært. Folk er ville etter det. I dag har vi solgt rundt 10 kilo kongekrabbe på under 4 timer, sier Mathias Gjeitanger.

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen sammen med Innovasjon Norge og Norges ambassade i Berlin. Fylkesmannen i Finnmark har prosjektledelsen for deltakelsen fra vår landsdel, en jobb som tar rundt et halvt år, sier Gjeitanger.

– Vi er til sammen 200 personer her fra Norge. Messen er enorm og det er morsomt å oppleve dette.

Les også: Stuntet med nordnorsk reiseliv på Karl Johan

– Populær mat

Delegasjonen fra Harstad dro til Tyskland og Berlin på onsdag. Torsdag gikk med til rigging og åpningen skjedde fredag morgen. Der var Landbruks- og matminister Jon Georg Dale som sto for åpningen av det norske bidraget.

Da fikk han en egen gave fra Harstad-delegasjonen. Nils Arne Gjeitanger overrakk boken Havet - Mat, makt og meninger av veronica Melå som blant annet inneholder oppskrifter fra Harstad-restauranter som Hoelstuen.

Målet med turen er å lokke tyske turister til landsdelen.

– Vi viser mat, tradisjoner og kultur. Maten vi byr på koster et par euro og ser ut til å være populær, sier Mathias Gjeitanger.