Nordmenn har ifølge SSB virkelig fått opp øynene for å feriere i bobil. Ved inngangen til 2018 var det registrert 48 391 bobiler i Norge, og det har vært en kraftig vekst i antallet de siste ti årene. Ved utgangen av 2008 rullet bare 24 811 av disse bilene på norske skilter.

– Det er oppsiktsvekkende at veksten har vært så høy. Vi har ikke tall for utenlandske bobiler på norske veier, men vi går ut fra at andre land kan ha hatt en lignende vekst. Det er i alle fall sikkert at det er blitt langt flere bobiler på veien i Sommer-Norge, sier seniorrådgiver i SSB, Vidar Lund.

Relativt upopulært i Oslo

Han har fremskaffet en stor oversikt over hvor de norskregistrerte bobilene i landet har sine respektive tilholdssteder. Ikke overraskende er man ivrigere på å eie bobil i distriktene enn man er i de store byene.

Bobiler er først og fremst et distriktsfenomen og aller mest i nord. Av landets 48000 bobiler er bare 1 000 registrert i Oslo. Det gir en bobiltetthet på 1,5 per 1 000 innbyggere i Oslo. I den andre enden av skalaen ligger landets tre nordligste fylker. Både Troms og Nordland har mer enn 20 bobiler per 1 000 innbyggere, mens Finnmark kommer rett bak med 17.

– Lenger sørover er det Møre og Romsdal som har flest med 15 per 1000 innbyggere. Ellers kan vi legge merke til at det er nokså få bobiler i Hedmark og Oppland, selv om dette åpenbart er fylker med stor spredning i befolkningen, sier Lund.

På kommunenivå er det Tjeldsund i Nordland som er selve bobil-kommunen med hele 56 bobiler per 1000 innbyggere. På plassene bak følger Dyrøy i Troms og Namsskogan i Trøndelag.

Lødingen ligger skyhøyt på lista, og er nummer to i Nordland med 43,6 bobiler per 1000 innbyggere. Fra Lofoten er det Flakstad som ligger høyest, på 11. plass i Nordland, med 32,6 bobiler per 1000 innbyggere.

Også vognvekst

Samtidig som det blir flere bobiler, er det lett å tenke at det går ut over populariteten for campingvogner, men slik er det ikke. Også for campingvogner har det vært en sterk vekst de siste ti årene. Ved årsskiftet var det 119 000 campingvogner registrert i Norge, 31 prosent flere enn ti år tidligere.

– Nordmenn liker tydeligvis å ha med hytta på hjul. Men jeg har nok et inntrykk av at mange campingvogner står stille på en campingplass store deler av året. Jeg tror at bobilene er mer på veien, sier Lund.

Bobiler kjørte i snitt 5 800 kilometer i 2017 viser tall fra statistikken over kjørelengder.

Per i dag er det cirka 4830 bobiler til salgs på Finn.no. Av disse befinner det seg 547 i Nordland.

Et kjapt detaljsøk viser at det finnes minst fem eksemplarer av bobiler som befinner seg i nabolaget, og som er til salgs. Prisen varierer fra 299 000 til 395 000 kroner.

En Solifer Hymer som er gått kun 67500 kilometer, og som er fra 2005 kan kjøpes trolig for under 300 000 kroner.

Den påstås av eier Eirik Dahl å være i strøken tilstand.

Fire millioner til overs?

Landets dyreste eksemplar av bobil, som er til salgs på Finn, befinner seg i Brønnøysund. Den er av merket Concorde Liner Plus, og koster den nette sum av 3,899 mill. kroner.

Den er splitter ny, og har sylindervolum på 7,7, med fire registrerte sitteplasser, og ditto antall soveplasser. Tillatt totalvekt er på nesten 12 tonn. Skal du ut på veien med denne må du trolig oppgradere sertifikatet. På andre enden av prisskalaen er det mulig å kjøpe en Fiat Hymer Camp fra 1984 til 23 000 kroner. Med 57 hk blir du ikke populær blant medtrafikanter opp bakkene med den. Men ruinert blir du ikke.

Rimeligst? Dette er den billigste bobilen vi fant på Finn. For 23 000 kroner kan du sjekke om du liker å eie ditt eget bokjøretøy.
Dyrest: Har du virkelig mye penger kan du kjøpe deg en slik. Den koster nærmere fire millioner kroner.