Den begynner å ta form, og brubyggingen er om lag halvveis i løpet.

Tårnene på begge sider av fjorden har reist seg og monteringen av stål er så vidt i gang.

Les også: Anleggsstart for Hålogalandsbrua

18 km kortere

Ved å bygge Hålogalandsbrua rett over Rombaken gjøres E6 hele 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø reduseres med 15-20 minutter.

I tillegg vil trafikken bli ledet bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning.

Prosjektleder Einar Karlsen forteller om status i prosjektet så langt.

– I midten av november har vi kommet så langt at det er kun toppen på tårnene som gjenstår. Arbeidet som pågår der foregår omtrent 160 meter over havet.

– På motsatt side, på Øyjord, er arbeidet kommet litt kortere, men de er i nærmest samme fase der også.

Les også: Kan bli en modell for framtidens veibygging i Norge

Senhøsten 2017 er målet

Arbeidet med E6 Hålogalandsbrua ligger litt etter sammenlignet med det opprinnelige tidskjema, ifølge Karlsen.

– Vi jobber fortsatt med målet om å åpne for trafikk sent på høsten 2017.

I tillegg til Hålogalandsbrua bygges det til sammen 4,9 kilometer ny veg, to mindre tunneler samt 1,1 kilometer lang rassikringstunnel i Trældal, nord for Narvik. Prosjektet omfatter:

  • Hålogalandsbrua 1533 meter

  • Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden

  • Ornestunnelen på 270 meter på Narvik-siden

  • Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord

  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord

  • Trældaltunnelen på 1,1 kilometer

Se hele videoen øverst i saken.