Småbarnsfaren Eirik Helland Urke fra Stokmarknes, irriterte seg over sølete yoghurtbegre, og da meieribedriften Ø-meieriene startet idékasting med publikum, slengte han ut ideen om yoghurt på pose. Det tente Ø-gjengen på. Nå vil de investere 40 millioner kroner i lanseringen av Urkes idé.

– Oi, skal de bruke så myepenger. Det visste jeg ikke. Utrolig gøy, og artig å bidra når det ender i helt konkrete resultater, sier Eirik Helland Urke til Bergens Tidende.

– Jeg fikk respons nokså raskt og visste at de ville gå videre. Men 40 millioner i investeringer høres enormt mye ut. Stas at det blir tatt så på alvor.

Tar en sjanse

BT skriver videre at ved Q-meieriet i Gausdal investeres det nå for 40 millioner, slik at Eirik poseyoghurten kan settes i produksjon.

– Vi tar en risiko, men denne forbrukerideen har gått gjennom hele systemet og vi har valgt å satse, sier Bent Myrdahl, som er Q-sjef.

Forbrukerinnspill

Det er ikke første gang Q-meieriene tar i bruk denne metoden for å finne nye produkter. Forbrukerne har stått bak flere av nyvinningene som meieriselskapet har kommet med, melder BT.

– På en måned har vi fått inn 160 forslag til nye produkter eller måter å forbedre eksisterende produkter. Vi stempler dem i full offentlighet og lar de som hadde ideen ta del i den videre utviklingen, sier Myrland til BT.

Q-meieriene har stått for flere nyvinnende produkter. I 2003 kom melkekartong med skrukork. I 2008 fikk melkekartongen målevindu. I 2009 lanserte de proteinbomben Skyr. I 2012 kom rømme på flaske og i 2015: yoghurt på pose.