Sortlandsavisa og VOL skrev i fjor om at hele 38 prosent av undersøkelsessakene til Vesterålen barnevern endte med fristbrudd første halvår 2015. Første halvår 2016 vår dette tallet nede i 12,6 prosent.

Når barnevernet får en bekymringsmelding, har de først en uke på seg på å gå gjennom meldingen og avgjøre om meldingen gir grunnlag for en undersøkelse fra Barnevernet. Fristbrudden på dette ligger på 4,5 prosent første halvår 2016.

Om Barnevernet vurderer at de skal gå videre med bekymringsmeldingen, blir det en såkalt undersøkelsessak. De har da tre måneder på seg å gjøre ferdig undersøkelsene og sette i gang med tiltak eller avslutte saken.

Dramatisk

Ved utgangen av 2015 lå fristbruddet på 28 prosent. Etter første halvår 2016 er tallet altså nede i 12,6 prosent som er ned mot landsgjennomsnittet på rundt 10 prosent.

– Andelen fristbrudd var alt for stor og derfor måtte vi sette i gang tiltak. Jeg har innad i organisasjonen sagt at mitt mål er at vi skal være på landsgjennomsnittet, og det har vi lyktes med tidligere enn jeg forventet, sier leder ved Vesterålen Barnevern, Kari Mortensen.

Tiltakene hjalp

Mortensen forteller at de høsten 2015 satte i gang en rekke tiltak.

– Det kanskje viktigste vi gjorde var å lage en plan for at kontaktpersonen for hver sak hadde et ansvar for å rapportere inn om han eller hun så det ville bli en utfordring å holde fristen. Det ble laget en handlingsplan for hva som skulle gjøres om en slik rapportering kom inn, forteller Mortensen.

Om en ansatt ikke forholder seg til disse planene, vil dette registreres som avvik.

– Dette har fungert veldig godt og vi har hatt kraftig fokus på dette med frister det siste året. Vi hadde en positiv utvikling siste halvår i 2016, men fikk først se ordentlig effekten av det i første halvår 2016.

Variasjoner

Mortensen sier hun er optimistisk i forhold til at Vesterålen Barnevern skal holde seg på dette nivået.

– Jeg tror ikke vi kommer til å ende opp mot 40 prosent i fristbrudd igjen, men når det er sagt så vil man i en tjeneste som dette alltid oppleve svingninger. Det avhenger veldig av antall bekymringsmeldinger vi får inn til enhver tid, sykefravær og eventuelle vakante stillinger.

– Viktig for barnet

Men hvorfor er dette å unngå fristbrudd så viktig?

– For det første er det et lovkrav som er gitt av politikerne i Norge. Det forventes at barnevernstjenesten skal kunne fullføre en undersøkelsessak innen tre måneder. Det er den formelle biten. Men det som kanskje er enda viktigere er hensynet til barnet og familien. Det å være for lenge i en undersøkelsessituasjon er en uavklart situasjon. Til det beste for barnet og familien er det viktig at denne perioden ikke blir for lang og at behov for tiltak avklares slik at eventuelle hjelpetiltak kan settes inn så raskt som mulig, sier Mortensen.