Kystverket har de siste årene jobbet med en storstilt utbygging av Myre havn.

Blant annet har innseilinga blitt dypere og bredere. Massene som ble fjernet fra innseilinga ble lagt i et strandkantdeponi i Kartnesbukta på Sommarøy, som ved ferdigstillelse skulle bli til et nytt industriområde i ei havn hvor det de siste årene har blitt svært trangt om plassen.

Flere aktører banket tidlig på døra, blant annet Biomar, som så raskt som mulig ville gå i gang med bygging av nytt lagerbygg i Kartnesbukta. De har ønsket å gå i gang med bygging i januar 2017, for å bli ferdig til neste sommer.

Ikke nok masser

Etter hvert som Kystverkets arbeid på stedet skred fram, skulle det vise seg at man fikk et betydelig masseunderskudd i forhold til opprinnelige planer - og området ble bare halvfylt. Det ble diskusjon om hvem som satt med ansvaret for å fylle opp området.

I søknaden om tillatelse ble det lagt opp til fylling av hele industriområdet, slik jo planen var, men i gjennomføringsavtalen mellom kommunen og Kystverket, signert i april 2013, het det at området grovavrettes med masser fra utdypingen av innseilingen så langt disse rekker. Kystverket strakk seg til å tilføre steinmasser fra Staven for å oppnå tilstrekkelig høyde på de mest kritiske områdene for fremtidig bruk.

Godkjente lån

For å få industriområdet ferdig, bestemte politikerne i mai seg for å gi Øksnes havnevesen, som forvalter av området, tillatelse til å ta opp et rammelån på 10 millioner kroner. Planen var å ferdigstille industriområdet i høst. Havnevesenet har hatt anbudsrunde på arbeidet, og Staven Grus har vunnet konkurransen.

I høst har det imidlertid stått helt stille i Kartnesbukta, og ikke en eneste stein har blitt tilført området. 27. november går vedståelsesfristen ut, som innebærer at Staven Grus ikke lengre vil være bundet til tilbudet, om annet ikke blir avtalt.

Årsaken er at Øksnes havnevesen ikke kan gå i gang med sitt arbeid før Kystverket har fått godkjent sin ferdigattest for prosjektet på Myre, og kommunen tar over ansvaret for området i Kartnesbukta.

Øksnes kommune mottok søknad om ferdigattest fra Kystverket 1. september.

16. november, to og en halv måneder senere, ble den avslått. Ifølge lovverket skal en ferdigattest behandles innen tre uker, om all nødvendig dokumentasjon er levert.

Kritiske til saksbehandlingen

I mellomtiden har Kystverket uttrykt misnøye med kommunens saksbehandling, og beskriver på et tidspunkt situasjonen som uholdbar. Det fremgår av eposter og brev som har gått til kommunen. VOL har gjennomgått postjournalen og e-postkorrespondanser mellom partene i denne saken de siste månedene.

Av den fremgår det at Kystverket stadig har fått nye krav til dokumentasjon som må leveres. Flere ganger hevder Kystverket at dette er dokumentasjon kommunen allerede har fått, og som de mener heller ikke er relevant for behandling av ferdigattest. Når de så har bedt om bekreftelse fra kommunen på at de har mottatt det som trengs, har de ikke fått svar.

– Slik vi ser det er det i hovedsak de digitale dataene som fortsatt mangler, skriver kommunens saksbehandler i en epost til Kystverket 10. november.

16. november kommer avslaget på søknaden. Da er begrunnelsen at tiltaket ikke er utført slik det er søkt om i Kartnesbukta, og Kystverket blir bedt om å sende inn en endringsmelding, og deretter ny en søknad om ferdigattest.

– Vi har ikke på noe tidspunkt tidligere blitt gjort kjent med at manglende oppfylling av deponiet til ytre maksimale rammer er å forstå som en endring av søknad om byggetillatelse eller av selve tillatelsen. Derfor er heller ikke slik endringsmelding blitt oversendt tidligere, skriver Kystverket i et svar til kommunen.

Imens venter havnevesenet på å få gå i gang med fylling av Kartnesbukta, og næringslivet venter på å få utvikle sine virksomheter.

Les kommunens tilsvar til saken her.

Saksbehandlingen

VOL publiserer et sammendrag av kommunikasjonen mellom Kystverket og kommunen, for å gi et inntrykk av hvordan saksbehandlinga har vært.

- 26. februar 2016: Kommunen selv, ved Øksnes havnevesen, etterlyser i februar 2016 sluttføring og overføring av deponiet i Kartnesbukta, da det er næringsaktører som venter på svar og ønsker utbygging på området. Kystverket svarer at de planlegger ferdigstillelse rundt 1. mai.

- 30. juni: Havnesjefen sender epost til rådmannen og skriver at havnevesenet vil foreta utfylling i Kartnesbukta i løpet av høsten, men at det forutsetter at kommunen har overtatt deponiet fra Kystverket. Han ber om bekreftelse på at dette blir ivaretatt av kommunen, slik at arbeidene kan starte som planlagt i september.

- 1. september: Øksnes kommune mottar søknad om ferdigattest fra Kystverket,

- 21. september: Kommunen ber om ytterligere dokumentasjon.

Kystverket svarer samme dag:

– Jeg har fått melding om at all dokumentasjon er levert Øksnes kommune fra vårt prosjekt, noe også i flere omganger. Da forundrer det meg at dere skriver et slikt brev uten å sjekke saken nærmere. Og hvorfor sender dere kopi av saken til Fylkesmannen? Vi har ikke fått melding om at det mangler noe derfra. Har også prøvd å få tak i deg på telefon uten at du ringer tilbake. Så dette er ingen god saksbehandling fra Øksnes kommune, skriver Kystverkets prosjektleder.

- 30. september: Kystverket ber igjen kommunen om å gi en tilbakemelding på om de har fått tilstrekkelig informasjon for å kunne behandle ferdigattesten. Vedlagt ligger etterspurte filer.

- 7. oktober: Ordfører Karianne Bråthen sender mail til rådmannen om at overtakelsen av Kartneset skal prioriteres, og at havnesjefen skal involveres ytterligere i arbeidet.

- 13. oktober: Rådmann, havnesjef og saksbehandler på teknisk møter Kystverket i Kabelvåg for å gå gjennom all dokumentasjon – ifølge havnesjefen blir de enige om at dersom det fortsatt er mangler løses det gjennom dialog.

- 27. oktober: Havnesjefen sender en bekymringsmelding til ordfører og styreleder i havnevesenet. Han viser til eposten fra ordfører 7. oktober om at overtakelsen av Kartnesbukta skulle prioriteres, og at havnesjefen skulle involveres i arbeidet. Bortsett fra et møte i Kabelvåg sammen med rådmannen og en saksbehandler på teknisk, hvor Kystverket overleverer sin sluttdokumentasjon på minnepenn, hevder han at han ikke har vært involvert.

- 31. oktober: Øksnes kommune sender en liste med krav om en rekke opplysninger til Kystverket, med beskjed om at søknaden om ferdigattest vil bli tatt opp til behandling når den forespurte dokumentasjonen foreligger.

- 2. november: Kystverket svarer med henvisninger til tidligere e-poster hvor mye av dokumentasjon allerede er sendt til kommunen.

Vi mener nå at all nødvendig dokumentasjon er levert og at ferdigattest kan utstedes. Dersom dere likevel mener at dere fortsatt mangler dokumenter, bes dere ta direkte kontakt for omgående oversendelse, sier Kystverket.

- 7. november: Kystverket etterlyser svar og bekreftelse på at gjennomføringsavtalen er oppfylt fra deres side.

– Dette har betydelig hast for oss da vi nå som kjent ønsker å foreta sluttoppgjør med vår entreprenør. Dette kan ikke gjøres før ferdigattest foreligger, skriver Kystverket.

- 8. november: En ny saksbehandler i kommunen beklager manglende tilbakemelding overfor Kystverket. – Vi ser på brevet ditt nå og gir svar så fort vi kan, sier saksbehandleren.

- 9. november: Kystverket har fortsatt ikke fått svar, og spør når “hvor fort vi kan” er? – Om det ikke kommer noe svar på saken snart, ser jeg ikke annen mulighet enn å løfte saken til politisk nivå, evt. be om at hovedkontoret vårt går videre med saken. Dette er en uakseptabel situasjon, skriver Kystverkets prosjektleder.

- 10. november: Kommunens saksbehandler forsikrer om at det jobbes på fulltid internt i kommunen med å gjøre de nødvendige avklaringer. Videre skrives det at det er i hovedsak de digitale dataene som mangler.

Dessverre er det også forhold som ligger utenfor både Kystverkets og kommunens kontroll som er utfordringer for å komme i mål. Vi jobber aktivt med dette, men pga den omfattende metoden som nå må brukes rent juridisk, vil dette ta tid, skriver saksbehandleren.

- 10. november: Kystverket påpeker i sitt svar samme dag at det ikke fremgår av korrespondansen eller møter hvilke dokumenter som ikke er levert – og påpeker at digitale data allerede er gjort tilgjengelig, og bekreftet mottatt, av kommunen. De ber om informasjon om hvilke “andre forhold” som saksbehandler referer til.

- 11. november: Øksnes havnevesen ved daglig leder krever i en epost at de som forvalter av området Kartnesbukta også blir informert i hva som ligger i “forhold som ligger utenfor både Kystverkets og kommunens kontroll som er utfordringer for å komme i mål”.

- 11. november: Fra kommunen utgår det ei liste over digitale data kommunen mener gjenstår for å kunne behandle ferdigattesten. Kystverket svarer samme dag at de er takknemlig for at det nå endelig fremkommer hva som er til hinder for at kommunen skal kunne behandle søknaden. Kystverket påpeker, som de også har gjort tidligere, at det ikke er noe ved informasjonen de etterspør som er til hinder for å utstede en ferdigattest, og at flere av opplysningene er krav om dokumentasjon kommunen allerede har fått, bare i annet format. De viser til tillatelsen til tiltaket fra 2013, hvor det ikke fremkommer noen vilkår eller krav om format på dokumentasjonen.

16. november: Kommunen sender ut avslag på Kystverkets søknad om ferdigattesten. Begrunnelsen er at tiltaket ikke er utført slik det er søkt om, og handler blant annet om at fyllingen i Kartnesbukta ikke er fylt til det nivået søknadspapirene legger opp til. Det foreslås at Kystverket sender inn endringsmelding, og søker på nytt.

- 17. november: Kystverket svarer kommunen at de vil gjøre det som er bedt om, men påpeker at de ikke på noe tidspunkt tidligere blitt gjort kjent med at manglende oppfylling av deponiet er å forstå som en endring av søknad om byggetillatelse eller av selve tillatelsen. Derfor er heller ikke slik endringsmelding blitt oversendt tidligere.

– Vi registrerer at dere verken i siste epost eller vedtak med avslag nevner noe om dokumentasjonskravene dere har fremsatt tidligere. Betyr dette at dere aksepterer at levering av disse ikke er knyttet opp mot vilkår for å gi ferdigattest? spør Kystverkets prosjektleder.