Formannskapet vedtok i går kommunens innspill til Transportplan for Nordland 2013-2024.

- I kommunens vurderinger i forhold til innspill til de ulike handlingsprogram legges det særlig blant annet, til grunn Øksnes kommunes tidligere innspill i Samferdselsplan for trafikksikkerhet med handlingsprogram for 2011-2015, skrev rådmannen i innstilingen. Han legger til at han er det som viktigst å konsentrere innspill til programmene innenfor de områder som i særlig grad er utfordrende for Øksnes kommune.

Med bakgrunn i dette foreslås følgende innspill til det videre arbeid med handlingsprogrammene til Transportplan Nordland.

Forslag til vedtak:

Øksnes kommune har følgende innspill til handlingsprogrammene til Transportplan Nordland 2013 -2024:

1. Øksnes kommune legger særlig til grunn tidligere vedtak av Samferdselsplan for Vesterålen 2009 og vedtak i KVU E10/RV 85 —Sortland —Evenes.

2. Myre havn er en av fylkets viktigste havner i fiskeri-og oppdrettsnæringssammenheng. All transport av fersk fisk —både kvit-og rødfisk —foregår på veg før omlasting til jernbane i Narvik.

Det er derfor av største viktighet at RV 820 Frøskeland-Myre- oppgraderes, jfr. Samferdselsplan for Vesterålen 2009, og får en standard som bidrar til at utviklingen rundt Myre havn kan fortsette,

3. Parallelt med dette forutsetter Øksnes kommune at arbeidet med breddeutvidelse og bygging av avskjermingsmolo i innløpet av Myre havn iverksettes og forseres. Arbeidet med utviklingen av fiskerihavnene er avgjørende for at regionen og næringslivet skal få til effektive transportknutepunkt. Øksnes kommune vil i denne sammenhengen kreve at farleden gjennom Vesterålen blir sidestilt med parallelle farleder.

4. Øksnes kommunes trafikksikkerhetsarbeid styres gjennom kommuneplan for trafikksikkerhet med handlingsprogram for 2011-2015. Planen har fokus på holdningsskapende tiltak i et folkehelseperspektiv. Investeringsmessig prioriteres fullføring av gang-og sykkelveg i etapper fra Sørvåg til Alsvåg (Laksraet)

Saken ble enstemmig vedtatt med en liten språklig korreksjon på punkt to der protokollunderskriverne i samråd med administrasjonen skulle finne en bedre ordlyd.