I 2014 ble syv drept, syv hardt skadd og 68 lettere skadd i forbindelse med bussulykker. Flere av de omkomne kunne reddet livet om de hadde brukt belte.

Denne uken blir det beltekontroller i busser over hele landet, i tillegg til materiell i bussene, ny nettside og animasjonsfilm, som synliggjør kraften en usikret passasjer kan få i form av «vekten til en elefant».

På Sortland gjennomfører Statens vegvesen beltekontroller torsdag og fredag denne uka.

– Få vet hvor farlig det er at de andre på bussen ikke bruker belte. Det vi ofte ser i ulykker, er at passasjerene blir kastet rundt i eller ut av bussen. På den måten kan passasjerene gjøre stor skade på både seg selv og hverandre, sier Jon Molnes i Statens vegvesen.

Les også: Ønsker fartsgrensesone i Myre sentrum

– Skadepotensialet er stort

På Statens vegvesen sin nettside kan du legge inn vekten din, og få frem hvilket dyr du blir i 80 km/t. Mens barnet ditt kanskje blir en elg, kan du selv ende opp som et langt større dyr.

– De færreste vil vel ha en okse på nakken. Vi ønsker å gjøre passasjerene mer bevisste på at de ikke bare fester beltet for sin egen del, men også for de de reiser sammen med. Det skjer heldigvis få ulykker med buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje, sier Molnes.

Les også: Sortland SV vil ha bybuss

Trenger påminnelse

I en fersk spørreundersøkelse svarer 1 av 2 at de ikke bruker belte fordi det er gammel vane og fordi de glemmer det. Busspassasjerene oppgir selv at de har behov for å bli minnet om at beltet må på.

– Vi vil øke bevisstheten om at det kan få konsekvenser for andre, om du selv glemmer beltet, og velger virkemidler som kommuniserer på en litt gøyal, men tankevekkende måte. I en kampanje kombinerer vi alltid ulike virkemidler, og snakker til både hjerte og hjerne for å påvirke folk til å endre vanene sine, sier Molnes.

Da Statens vegvesen kontrollerte beltebruken i buss i vinter, var det 22 prosent som ikke brukte belte. Gjentatte spørreundersøkelser gir likevel grunn til å tro at mørketallene er langt høyere.

– I bilen bruker nesten alle belte, men det er mye som tyder på at de gode vanene ikke blir med over i bussen. Om vi klarer å endre vanene til alle passasjerene i busser med belte, mener vi at mye er gjort, sier Molnes.