Denne t-skjorten er et av produktene til Sindre Thunestvedt og Wrabe productions. Foto: Vidar Eliassen

– Jeg har alltid vært interessert i klær, så dette er ikke en interesse som plutselig har oppstått ut av det blå, forteller Sindre Thunestvedt.

25-åringen bor på Sortland, men kommer opprinnelig fra Notodden. Han forteller at ideen om å designe sine egne klær kom da han var i pappaperm for ett års tid siden.

– Jeg satt og tegnet litt inn imellom slagene og følte at jeg klarte å skape design som kunne bli kule klær. Deretter ballet det på seg og jeg tegnet mer og mer. Da jeg følte jeg hadde gode nok produkter, tok jeg kontakt med det norske firmaet NCBF Clothing, som hjelper nyetablerere å komme i kontakt med det kinesiske markedet, forteller han.

Frem og tilbake

Klesfirmaet hjalp den unge klesskaperen å sortere ideene, samtidig som de bidro til å stake ut kursen videre og hvilken vei han burde går for å realisere drømmen å lage egen kleskolleksjon. Gjennom dem kom Thunestvedt i kontakt med en klesfabrikk i Kina.

– Det var med mye fram og tilbake med tanke på testing av stoffvalg og prototyper, i tillegg til diskusjoner om hvordan stoffet burde vaskes, og mye mer. Da vi var enige, gikk de første plaggene i produksjon og jeg kunne etablere mitt egen kolleksjon, Wrabe, sier han.

Eksakt hva Wrabe står for, er en godt bevart hemmelighet.

– Men jeg kan si såpass at det har med min sønn å gjøre, smiler Thunestvedt.

Hettegensere

I første omgang består kolleksjonen av hettegensere, eller såkalte hoods, t-skjorter og capser. Han utelukker ikke at katalogen blir utvidet.

– Jeg leker stadig med nye ideer til andre plagg og har mange kule designideer. For eksempel har jeg laget en design på en slags kosebukse, men den ideen er fortsatt i en tidlig fase, presiserer han.

Målgruppen er forholdsvis unge mennesker. Dersom de som er noen år eldre føler seg kallet til å gå med plaggene, synes den ferske klesskaperen at det er alle tiders.

– Klærne er myntet på ungdommer opp til 30, men dersom de som er eldre har lyst å gå med dem, synes jeg det er supert, sier han.

Designhjelp

Klærne til den unge klesdesigneren er foreløpig å finne på Wrabes hjemmeside. I tillegg promoterer han klesmerkene på Facebook og Instagram.

– Sosiale medier gjør at man får uante muligheter i markedsføringen. Det er gjennom de kanalene at man når ut til folk, så det kommer vi til å basere oss mye på, slår han fast.

Når han sier vi, understreker 25-åringen at han driver firmaet alene, men at flere medhjelpere skal ha sin del av æren for at lanseringen av klesmerket har latt seg gjennomføre.

– Samboeren min har hjulpet meg mye. Kristian Røsnes Hansen har bidratt med wedsign og Helge Korneliussen har tatt bilder av modellene som bærer plaggene. Uten dem kunne jeg ikke gjort dette. De skal ha stor ære for at jeg har lansert mitt eget klesmerke, sier han.

– Har drømmer

Klesproduksjonen er foreløpig en hobby og gøyal fritidsgeskjeft ved siden av jobben hans i Tide forsikring. Selv om drømmen er at det en gang skal bli et levebrød, har Thunestvedt et realistisk syn på hva som er mulig å få til.

– Jeg har selvsagt drømmer, men samtidig mer realistiske mål. Målet er å lage noe som mange vil gå med. Drømmen er at det skal bli god business, men for at det skal skje, trenger man også mye flaks, understreker han.

Selv om det ikke er mange dagene siden han lanserte nettbutikken, har han allerede solgt en god del produkter.

– Det har allerede gått en del t-skjorter og hettegensere. Jeg har solgt til folk både i Sortland og i Notodden der jeg kommer fra. Responsen har vært overraskende positiv, sier han.

Å ta ut utbytte eller lønn, blir derimot ikke aktuelt med det første.

– Alle pengene som kommer inn går til ny kolleksjon. Jeg gjør primært dette fordi det er gøy. Nå tar jeg et skritt om gangen og ser an hva som selger, og så tar jeg det derifra, slår Sindre Thunestvedt fast.