Statssekretær Kjell-Børge Freiberg i Olje- og energidepartementet, leder i Øksnes Frp Ken-Ivan Reinholdtsen, fiskeriminister Per Sandberg, rådgiver Veronica Åsheim og nestleder i Øksnes Frp Daniel Reinholdtsen.

Sandberg, som lot seg tydelig imponere over det som skjer på fiskerisida i Øksnes, ga uttrykk for at han var glad for å være tilbake. Dette er andre året på rad ministeren har tatt seg tid til å besøke Øksnes under Skreifestivalen.

Ministeren fikk torsdag omvisning på anlegget til Myre fiskemottak, og hadde også et møte med levendefiskgründer André Reinholdtsen.

– Min tro på levendelagring har blitt stor etter at jeg ble statsråd. Det jeg fikk høre i foredraget til Reinholdtsen i går, det er nesten for godt til å være sant. Mulighetene i næringa er enorme, sa Sandberg da han møtte næringslivet og politikere i Øksnes til frokost fredag morgen på hotellet på Myre.

Flaskehals

Under fredagens frokostmøte var det særlig ett tema som gikk igjen: Vei.

– Fisken som landes i Øksnes skal ut. Da er infrastruktur veldig viktig. Håloglandsveien skal vi nå i gang med. Der har deler av prosjektet falt ut av Nasjonal Transportplan, det bekymrer oss. Dette er en viktig vei for både Lofoten, Vesterålen og Ofoten, ikke bare for fiskens del, og det som skal inn til regionene, men også for befolkning og reiseliv. Å få Håloglandsveien på plass kan gi oss enda større vekst, sa ordfører Karianne Bråthen.

Også veien over Frøskelandsfjellet, som det over mange år har blitt jobbet for å få utbedret, ble tatt opp.

– Dette er en hovedfartsåre ut av kommunen, som vi også er veldig avhengig av. Den må gjøres noe med både av trafikksikkerhetsmessige grunner, men også for næringslivets del, som risikerer å tape store inntekter dersom en trailer sperrer veien og fisken ikke når fram, sa ordføreren.

Tilbakeføres til staten

Sandberg svarte Bråthen med at regjeringen har økt budsjettene innen samferdsel med milliarder, men at vi likevel ikke er i mål. Han sa under møtet at et grep han mener vil kunne få fortgang i veiutbedringer er at staten tar tilbake ansvaret for flere fylkesveier.

– Vi kan gjerne ha gode riksveier, men det betyr lite for kystsamfunnene. Hålogalandsveien er viktig, men dere i distriktene må komme dere dit også. Vi må gjøre noe med veiene som går til riksveiene, og jeg mener staten må ta tilbake noen av fylkesveiene. Samferdselsministeren og statsministeren er opptatt av det samme, sa Sandberg.

Krevde handling

Ministeren fikk også et klart og tydelig budskap fra Frank L. Jensen, rådgiver i Norges lastebileierforbund, om å handle – ikke bare snakke.

– De verdier dere skaper her i Øksnes, må dere klare å komme til markedet med. Det får vi delvis til i dag. Når trailerne står og stanger mange timer på Bjørnefjell, for at en utenlandsk trailer står fast eller tollerne går hjem, kan det være katastrofe for dere i næringa. Vi snakker i dag om Hålogalandsveien, om statlig overtakelse av fylkesveier og viktigheten av vintervedlikehold. Nå må vi slutte å snakke, vi må gjøre, sa Jensen.

Sp-politiker og havnesjef John Danielsen etterlyste satsning på en helt annen vei – sjøveien og fiskerihavner.

– Ja, dere har investert mye i samferdselsbudsjetter, men bevillinger til Kystverket og kystens riksvei nummer én har i ikke økt, poengterte Danielsen overfor Sandberg.