Tankene har stått slik siden 1997. De trenger oppgradering. Den prisen er ikke Statoil villig til å betale.

– Nye forskrifter setter en stopper for anlegget. Myndighetene krever at det rundt tanken skal være en vollgrav som kan ta imot en lekkasje på hele tankens størrelse. Den lille renna som er der nå blir altfor liten, sier Pål Steiro, daglig leder ved Cirkle K, tidligere Statoil.

Steiro har brukt deponiet til å selge fyringsolje, samt diesel. Nå forsvinner denne inntektskilden.

– Folk går uansett over til andre oppvarmingsløsninger. Oljefyring er på vei ut, sier Steiro.

Taper penger

Den største tanken rommer fem millioner liter Olje når den er full. Den rager betydelig i lufta og har blitt et kjent skue for alle som kjører forbi i Vesterålsgata på oversiden eller i Havnegata på nedsiden av tankanlegget. Fra toppen av tanken kan store deler av Sortland sentrum sees.

Ifølge Cirkle K og Steiro vil tomta fortsatt være i Statoils eie.

– Tankene har vært et automatisk anlegg som vi har hatt oppsynet med, og det har vi fram til de fjernes. Nedleggelsen vil få økonomiske konsekvenser for oss. Vi får ett bein mindre å stå på, sier Steiro,

Han understreker imidlertid at bensinstasjonsdrifta utgjør hoveddelen av drifta.

– Det er over hodet ingen krise for oss, sier Steiro.

– Dårligere beredskap

Den største, umiddelbare konsekvensen av nedleggelsen kom i form av at en tankbilsjåfør mistet jobben.

– Han fikk seg jobb et annet sted. Jeg er mer bekymret for forsyningssikkerheten til Sortland og Vesterålen, sier Steiro.

Han påpeker at tanken er den eneste i sin størrelse i Vesterålen, og at det eneste som nå sikrer tilførselen av olje, er en tankbilrute fra Harstad.

– Om tankene blir borte, er det en liten tank på Myre og en liten på Melbo. Sortlandsbrua gjør oss sårbare. Beredskapsmessig er fjerningen av tankene dårlige nyheter, poengterer Steiro.