Ifølge handlingsprogrammet tar Statens vegvesen sikte på at veistrekningen fra Tjeldsund til Gullesfjordbotn og Langvassbukt skal vedtas av Stortinget i 2019 og at byggestart blir i 2021. Siste del og fullføring av prosjektet er beregnet gjennomført i perioden 2024 til 2029.

– Prioritering av prosjektet er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet, heter det i Statens vegvesens handlingsprogram.

Reguleringsplan

Regjeringen behandlet konseptutvalgutredning (KVU) for E10 og riksvei 85 fra Evenes til Sortland i 2013. En statlig reguleringsplan ble vedtatt av kommunal- og moderniseringsdepartementet i juli 2017.

Den videre planleggingen tar utgangpunkt i innkorting av strekningene Kanstadbotn, Fiskfjord og Sandtorg, til Evenes flyplass. En forutsetning for aktuelle traseer for ny krysning av Tjeldsundet og ny vei til Evenes lufthavn skal ikke gå gjennom vernede områder.

Hålogalandsveien

Veiprosjektet ligger både i Nordland og Troms og er en del av forbindelsen mellom Lofoten og Vesterålen til E6, kalt Hålogalandsveien. Utbyggingen trekker seg fra Tjeldsund via Gullesfjordbotn til Langvassbukt.

Veien omtales som en viktig transportåre for næringslivet, blant annet for transport av fisk. I følge lokalpolitiske prinsippvedtak vil bompenger bidra til delfinansiering av veiprosjektet.

Vei og tunnel

I dette prosjektet skal det utbygges og ombygges til sammen om lag 80 kilometer ny vei med om lag 30 kilometer tunnel. Det skal føre til at E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet inn med om lag 30 kilometer.

I tillegg til strekningen mellom Tjeldsund via Gullesfjordbotn til Langvassbukt, omfatter prosjektet utbedring av dagens E10 mellom Fiskfjord og Kåringen. En kort strekning på riksvei 83 fra E10 i retning Harstad er også med.

Kostbart

Ifølge handlingsprogrammet vil dette veiprosjektet koste til sammen 8,60 milliarder kroner. Den samfunnsøkonomiske nytten er beregnet til minus 4,41 milliarder kroner. Samtidig utgjør reduksjonen av samfunnets transportkostnader et beløp tilsvarende 4,49 milliarder kroner.

Reduksjonen i bedriftsøkonomiske transportkostnader er beregnet til 2,65 milliarder kroner. I følge handlingsprogrammet vil veiprosjektet medføre at det blir færre drepte og hardt skadde, beregnet til minus 0,5 personer per år. Miljømessig vil CO2-utslippene fra trafikken på denne veistrekningen bli redusert med 7270 tonn per år.

Orientert

Tove Mette Bjørkmo, ordfører i Sortland, sier til VOL at hun er orientert om veivesenets planer for oppstart.

– Så vidt jeg forstår arbeider Statens veivesen med å få ned kostnadene i prosjektet. Derfor tar det litt tid, sier Bjørkmo.

Ordfører Tove Mette Bjørkmo (Ap). Foto: Jenny Dahl Bakken

Hun sier at forsinkelser ikke er god musikk i ørene på vesterålingene, men hvis årsaken er kvalitetssikring av planene, synes hun begrunnelsen er grei.

I Vesterålen har for øvrig Jonni Solsvik, ordfører i Andøy, uttrykt bekymring over nye samferdselsprosjekter i Vesterålen. I Hadsel snakkes det høyt om en tunnel undre Hadselfjorden. Samtidig kan rullebanen på Skagen bli forlenget.

Solsvik sa til VOL 13. februar at Hålogalandsveien fra Sortland til Ofoten først og fremst må gjennomføres. Deretter skal veien Sortland-Risøyhamn og Sortland-Øksnes og Sortland-Bø prioriteres. Han pekte også på at Evenes er stamflyplassen for Vesterålen.

Tove Mette Bjørkmo er helt enig med Solsvik, men sier at veiprosjektene for øvrig ikke kan sammenlignes.

– Håloglandsveien er statsfinansiert prosjekt. Veien Sortland-Andenes, som jeg har vært en forkjemper for og fortsatt kommer til å kjempe for, er fylkeskommunal. Når det gjelder rullebaneforlengelsen i Lofoten og Vesterålen, så er det en sak Avinor arbeider med, sier Bjørkmo.