Blåbymessa ble sist holdt i 2012, og trakk den gang rundt 3.500 besøkende inn i Blåbyhallen. Nå håper en samlet bil- og caravanbransje på Sortland at besøkstallet blir enda høyere i år.

– Vi forventer ny rekord i år, sier en optimistisk Steinar Stefansen, på vegne av bransjen.

Han representerer én av byens forhandlere, som totalt sammen representerer 15 bilmerker og seks caravanmerker, i tillegg til visning av båter.

Med andre ord vil det være noe for de fleste som tar turen innom messa.

Innovasjoner

Siden 2012 har det dessuten vært en rivende teknologisk utvikling hos bilprodusentene.

– Elektrisitet som drivkraft gjør at det er mange som har utviklet nye modeller, spesielt hybrider har blitt populære, sier Stefansen.

Han tror at flere vil besøke messa av den grunn.

– Folk er nysgjerrige på bilnyheter som er fullspekket med innovasjoner. Når vi er sju bilforhandlere og to caravanforhandlere som stiller opp, blir summen mye nytt og spennende, sier Stefansen.

Massiv markedsføring

Bilbransjen i Vesterålen er en står for en betydelig del av handelen. Bransjen regner med å komme godt over 600 millioner kroner omsatt i 2016. Det er ikke så langt unna budsjettet til hele Sortland kommune. Rundt 135 er ansatt direkte i bransjen og har levebrødet der.

Blåbymessa tar seg mål av å trekke kunder fra Ofoten, Sør-Troms og Lofoten, i tillegg til vesterålinger.

– Messa skal markedsføres bredt for at folk fra hele det nevnte området skal komme til Blåbyhallen, sier Stefansen.

Bilbransjen valgte VOL marked som samarbeidspartner.

– Vi ser for oss en behørig markedsføring. Som tidligere vil det for eksempel bli utgitt en egen messeavis, sier Stefansen.