Anne Helene Olsen (15) i 10. klasse har gått opp til eksamen som tilsvarer første års studiespesialiserende på videregående i engelsk med karakteren seks både i skriftlig og muntlig.

Allerede i 7. klasse fullførte hun ungdomsskolepensumet for 8. klasse på egen hånd med høyeste karakter, og samme år fikk hun være med 9. klasse i deres pensum, og tok tentamen sammen med dem. I 9. klasse jobbet hun med 10. klasse pensumet, og avsluttet med karakteren seks.

Da var videregående pensum neste trinn.

Det var rådgiver Wenche Stave ved Andenes ungdomsskole som kontaktet Andøy videregående skole og ordnet et opplegg med engelsklærer Aline Alves Wold som veileder for engelsk første året på videregående skole.

– Det gikk ut på å finne ut hva jeg kunne bli bedre på, og generell forberedelse på muntlig og skriftlig eksamen. Jeg fikk boka og har jobbet med den for meg selv, mens klassen min hadde 10. klasse-engelsk, i tillegg til at jeg har vært hos Aline og jobbet med tekster og slikt, sier hun.

Hun valgte å gå opp til eksamen både skriftlig og muntlig 18. november, selv om hun kunne ventet til våren, slik de andre elevene som tok samme pensum på videregående gjør.

– Hvorfor sånn hastverk når du kunne bruke tiden helt til sommerferien?

– Jeg har andre fag som jeg har lyst til å bygge opp og bli bedre i. Derfor bestemte jeg meg for å bli ferdig med engelsk for å jobbe med matte i stedet. Jeg ligger på fem og seks i alle fag, bortsett fra mattematikk der jeg har fire, sier hun.

Det er verdt å merke seg at hun også har seks både i skriftlig og muntlig norsk.

Anne Helene er datter av Alison Elaine Olsen fra England som kom til Andøy i 1996, og giftet seg med en andværing.

– Mamma snakker mye engelsk med meg hjemme, og så har jeg selvsagt praktisert engelsk når jeg har kommunisert med slekten på morssiden i England, sier hun.

Anne Helene har ingen konkrete yrkesplaner foreløpig, utenom å fullføre studiespesialiserende på AVS på en god måte, når hun begynner der til høsten. Deretter blir det trolig universitetsstudier i England.

– Iherdig innsats

Rådgiver Stave berømmer Anne Helene for iherdig innsats.

– Det er helt unikt det hun har gjort med tanke på at hun bare har brukt tiden fra september til november for å fullføre, sier Stave.

Hun viser til at regelverket gir åpning for at elever som er flinke i et fag kan forsere nivået. Dette innebærer at de må gjøre seg ferdig med ungdomsskolepensumet i det faget de ønsker å forsere i niende klasse, og så kan de bruke 10. klasse til å ta pensum for første året på videregående skole.

Elevene har to muligheter. Den ene er å søke seg inn som delkurselev, og da kan du være ordinær elev på videregående skole i det faget du skal ta. Det andre alternativet er å gå opp som privatist, slik Anne Helene har gjort.

– Da er man på egen hånd, men AVS har vært behjelpelig med tilgang til faglærere i forhold til å få årsplan og pensum. Vi har et kjempegodt samarbeid, sier Stave.

Andenes skole har tidligere hatt to elever på ungdomsskolen som har gjort det samme. En elev tok samfunnsfag, og en annen elev tok engelsk.

– Det er mest vanlig å ta faget på et skoleår, så det Anne Helene har gjort er meget uvanlig. Jeg er imponert over innsatsen hennes, sier Stave, som legger til at det kreves mye viljestyrke for å sitte alene og studere et fag.

Imponert veileder

Veileder Wold er veldig imponert over det Anne Helene har fått til.

– Jeg har sett kommentarer på Facebook i forhold til at hun er tospråklig med en mor fra England, og at folk tror at hun har en fordel. Da må jeg si at det ikke er alle nordmenn som får seks i norsk, og det er ikke alle i fremmedspråklige land som får seks i morsmålet sitt, sier Wold.

Hun mener det strålende resultatet ligger i at Anne Helene er en målrettet person som jobber bevisst med de tilbakemeldinger hun får.

– Hun fikk tilgang til de samme bøker, filmer og hjelpemidler som elevene i første klasse jobber med. Samtidig har jeg gitt henne innblikk i hva elevene skal jobbe med. Det går ut på å skrive en god tekststruktur. Som lærer var det lett å jobbe med Anne Helene, siden hun grep fatt i tilbakemeldingene og jobbet med det hun fikk beskjed om, sier Wold, som på et tidlig tidspunkt kunne se hvor iherdig Anne Helene var, og hvor ivrig hun var til å jobbe med det hun trengte for å forbedre seg.

– Hun var villig til å stille opp både kvelder og i helger for å lese og forbedre engelsken. Hun har hatt viljen, og jobbet intenst med det, avslutter hun.