Ves­ter­åls­kraft Strøm AS har opp­ret­tet et salgs­sen­ter med ni per­so­ner. An­dre­as Los­sius og Mi­chel­le Slapø gle­der seg til å ta fatt på salgsjob­ben.

– Jeg sy­nes at salg er ar­tig og øns­ker å til­eg­ne meg ny kom­pe­tan­se, sier An­dre­as Los­sius.

19-år­in­gen, som ble ut­eks­ami­nert fra Sort­land vi­de­re­gå­en­de sko­le i vår, skal bru­ke det kom­men­de året på å leg­ge seg opp pen­ger før han tar til på stu­di­er. Da stil­lin­gen i det nye salgs­sen­te­ret til Ves­ter­åls­kraft Strøm ble utlyst, tenk­te han at den var midt i blin­ken.

– Kun­de­kon­takt hand­ler jo om å ska­pe re­la­sjo­ner, og det er det jeg ser mest fram til i den­ne job­ben, un­der­stre­ker han.

Job­bet i Spa­nia

Mi­chel­le Slapø kom­mer opp­rin­ne­lig fra Båts­fjord i Finn­mark. Hun har er­fa­ring fra salg av strøm tid­li­ge­re og har blant an­net solgt strøm i Spa­nia.

– Jeg søk­te på job­ben for­di jeg har vel­dig lyst til å job­be med salg. Jeg har en del er­fa­ring og har blant an­net job­bet med å sel­ge strøm i Spa­nia, for et Oslo-ba­sert fir­ma.

Både Los­sius og Slapø er for­nøyd med det split­ter nye salgslokalet som er plassert i administrasjonsbygget i første etasje.

– Det vir­ker vel­dig gjen­nom­ført og så er mil­jø­et vel­dig hyg­ge­lig her, sier han.

– Det er stort, fint og kjem­pe­tri­ve­lig. Vi kom­mer til å bli en god gjeng, tror Slapø.

– Full kon­troll

Dag­lig le­der i Vesterålskraft Strøm, Stig Abel­sen, for­tel­ler at det nye salgs­sen­te­ret ble opp­ret­tet for­di det er be­hov for det i et sta­dig vok­sen­de mar­ked.

– Vi end­rer hele or­ga­ni­sa­sjo­nen og går inn i enn frem­tid der alle kraft­sel­ska­pe­ne kan fak­tu­re­re strøm på én fak­tu­ra. Om­leg­gin­gen vil føre til økt kon­kur­ran­se i mar­ke­det, der det blir viktig med kapasitet og kompetanse i kundedialogen. Der­for har vi opp­ret­tet en ny salgs­av­de­ling, sier han, og føyer til at hele konsernet nå teller 75 ansatte.

Må ha lokal kunnskap

Tid­li­ge­re har Ves­ter­åls­kraft ba­sert mye av salget på stu­denter fra Vesterålen som hovedsakelig har hatt base i Trondheim og jobbet for Vesterålskraft ved siden av studiene.

– De har vært veldig dyktige, men si­den disse bare har job­bet del­tid, er ikke  det tilstrekkelig når kundemassen stadig blir større. Nå får vi full kontroll på salget ved alt blir innomhus. Og så er det vik­tig for oss at selgerne har lo­kal kunn­skap og tro­ver­dig­het. Når en kun­de  for eksempel blir ringt opp i Bø, skal selgeren vite hvor Straume lig­ger, slår Abel­sen fast.

Mot og ty­de­lig­het

På ene veg­gen i den nye salgs­av­de­lin­gen står det skre­vet tre ord; Mot, ty­de­lig­het og li­ke­verd. Det­te er kjerneverdiene til Ves­ter­åls­kraft og som all­tid skal lig­ge til grunn i kon­tak­ten med kun­de­ne.

– Sel­ger­ne våre skal ha mot til å ta kon­takt med kun­de­ne, og ikke minst være ty­de­li­ge og gjø­re ting på en or­dent­lig måte. De skal også være ær­li­ge og be­hand­le dem likeverdig, sier han.

Kompetanse for fremtiden

Abel­sen for­tel­ler at ny­sat­sin­gen også i stor grad hand­ler om å byg­ge opp kom­pe­tan­se for frem­ti­den, i tillegg til å ska­pe et godt fag­lig og so­si­alt mil­jø.

– Skal vi være gode på salg nyt­ter det ikke bare at det er en per­son som hol­der på. Vi vil ska­pe et mil­jø som er va­rig og gjør det­te for­di vi har tro på et lang­sik­tig per­spek­tiv, for­tel­ler han, og leg­ger til at det fort kan bli ak­tu­elt å til­set­te fle­re.

– Vi måt­te set­te en gren­se og stop­pet på ni slik at vi kun­ne kom­me i gang. Men vi har plass til 16 sel­ge­re og re­krut­te­rer fort­lø­pen­de.

Etab­le­rer loun­ge

Å star­te den nye salgs­av­de­lin­gen har ikke vært gra­tis. Abel­sen un­der­stre­ker at det har kos­tet be­ty­de­lig, men tror at in­ves­te­rin­gen vil kas­te av seg på fle­re om­rå­der.

– Det var am­bi­si­øst av kon­sern­sty­ret å sat­se. Og ja, det har kos­tet. Det er ikke spart på noe. IT-ut­sty­ret og møb­le­men­tet er av topp kva­li­tet. pre­si­se­rer den dag­li­ge le­de­ren.

Psykosial satsing

Men det er ikke bare de ma­te­ri­el­le ar­beids­for­hol­de­ne som er fra øver­ste hyl­le. Det psy­ko­so­si­a­le mil­jø­et har også blitt iva­re­tatt.

– Vi hol­der på å etab­le­re en loun­ge og har også to stillerom. Der kan med­ar­bei­der­ne slap­pe inn imellom slage­ne. Te­le­fon­salg kan være tøft og in­tenst, og da er det vik­tig å ha muligheten til å stresse ned. Vi legger til rette for at selgerne våre skal kunne prestere best mulig og samtidig trives godt, slår Stig Abel­sen fast.

Daglig leder i Vesterålskraft Strøm, Stig Abelsen, har tro på fremtiden i selskapet. Foto: Vidar Eliassen