Vesterålskraft Strøm AS har opprettet et salgssenter med ni personer. Andreas Lossius og Michelle Slapø gleder seg til å ta fatt på salgsjobben.
– Jeg synes at salg er artig og ønsker å tilegne meg ny kompetanse, sier Andreas Lossius.
19-åringen, som ble uteksaminert fra Sortland videregående skole i vår, skal bruke det kommende året på å legge seg opp penger før han tar til på studier. Da stillingen i det nye salgssenteret til Vesterålskraft Strøm ble utlyst, tenkte han at den var midt i blinken.
– Kundekontakt handler jo om å skape relasjoner, og det er det jeg ser mest fram til i denne jobben, understreker han.
Jobbet i Spania
Michelle Slapø kommer opprinnelig fra Båtsfjord i Finnmark. Hun har erfaring fra salg av strøm tidligere og har blant annet solgt strøm i Spania.
– Jeg søkte på jobben fordi jeg har veldig lyst til å jobbe med salg. Jeg har en del erfaring og har blant annet jobbet med å selge strøm i Spania, for et Oslo-basert firma.
Både Lossius og Slapø er fornøyd med det splitter nye salgslokalet som er plassert i administrasjonsbygget i første etasje.
– Det virker veldig gjennomført og så er miljøet veldig hyggelig her, sier han.
– Det er stort, fint og kjempetrivelig. Vi kommer til å bli en god gjeng, tror Slapø.
– Full kontroll
Daglig leder i Vesterålskraft Strøm, Stig Abelsen, forteller at det nye salgssenteret ble opprettet fordi det er behov for det i et stadig voksende marked.
– Vi endrer hele organisasjonen og går inn i enn fremtid der alle kraftselskapene kan fakturere strøm på én faktura. Omleggingen vil føre til økt konkurranse i markedet, der det blir viktig med kapasitet og kompetanse i kundedialogen. Derfor har vi opprettet en ny salgsavdeling, sier han, og føyer til at hele konsernet nå teller 75 ansatte.
Må ha lokal kunnskap
Tidligere har Vesterålskraft basert mye av salget på studenter fra Vesterålen som hovedsakelig har hatt base i Trondheim og jobbet for Vesterålskraft ved siden av studiene.
– De har vært veldig dyktige, men siden disse bare har jobbet deltid, er ikke det tilstrekkelig når kundemassen stadig blir større. Nå får vi full kontroll på salget ved alt blir innomhus. Og så er det viktig for oss at selgerne har lokal kunnskap og troverdighet. Når en kunde for eksempel blir ringt opp i Bø, skal selgeren vite hvor Straume ligger, slår Abelsen fast.
Mot og tydelighet
På ene veggen i den nye salgsavdelingen står det skrevet tre ord; Mot, tydelighet og likeverd. Dette er kjerneverdiene til Vesterålskraft og som alltid skal ligge til grunn i kontakten med kundene.
– Selgerne våre skal ha mot til å ta kontakt med kundene, og ikke minst være tydelige og gjøre ting på en ordentlig måte. De skal også være ærlige og behandle dem likeverdig, sier han.
Kompetanse for fremtiden
Abelsen forteller at nysatsingen også i stor grad handler om å bygge opp kompetanse for fremtiden, i tillegg til å skape et godt faglig og sosialt miljø.
– Skal vi være gode på salg nytter det ikke bare at det er en person som holder på. Vi vil skape et miljø som er varig og gjør dette fordi vi har tro på et langsiktig perspektiv, forteller han, og legger til at det fort kan bli aktuelt å tilsette flere.
– Vi måtte sette en grense og stoppet på ni slik at vi kunne komme i gang. Men vi har plass til 16 selgere og rekrutterer fortløpende.
Etablerer lounge
Å starte den nye salgsavdelingen har ikke vært gratis. Abelsen understreker at det har kostet betydelig, men tror at investeringen vil kaste av seg på flere områder.
– Det var ambisiøst av konsernstyret å satse. Og ja, det har kostet. Det er ikke spart på noe. IT-utstyret og møblementet er av topp kvalitet. presiserer den daglige lederen.
Psykosial satsing
Men det er ikke bare de materielle arbeidsforholdene som er fra øverste hylle. Det psykososiale miljøet har også blitt ivaretatt.
– Vi holder på å etablere en lounge og har også to stillerom. Der kan medarbeiderne slappe inn imellom slagene. Telefonsalg kan være tøft og intenst, og da er det viktig å ha muligheten til å stresse ned. Vi legger til rette for at selgerne våre skal kunne prestere best mulig og samtidig trives godt, slår Stig Abelsen fast.