Gjelder vedtak fattet i sak om endringer i tilbudsstrukturen for videregående opplæring i Nordland
I medhold av kommunelovens paragraf 59, ber vi om lovlighetskontroll av fylkestingssak 195/17. Som generelt grunnlag for kravet legges forhold som rettssikkerhet, faglig kvalitet på fylkestingets avgjørelser og fylkestingets omdømme.
Forsvarlig utredning jamfør kommuneloven.
I henhold til kommunelovens paragraf 20.2 skal kommunerådet og fylkesrådet påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet og de vedtak som er truffet blir iverksatt.
Til dette er å bemerke: I saker som vedtas skal enkeltindivider, organisasjoner samt andre berørte parter høres i saker som skaper konsekvenser av urimelig karakter for den som berøres. Fylkestingets vedtak gjort i ovennevnte fylkestingssak har gjennom flere vedtak ikke gitt mulighet for berørte parter om å uttale seg i de ulike vedtakene som ble fattet.
Faglig kvalitet på fylkestingets avgjørelser
Årsaken til krav om lovlighetskontroll er at fylkestinget fattet et vedtak som er rake motsetningen til den innstillingen som var ute til høring i forkant av fylkestinget. Konsekvensene av vedtaket har ikke vært belyst og de parter og enkeltpersoner som blir berør har ikke vært hørt.
I saksutredningen står følgende å lese:
Hadsel videregående skole og fagskole og Sortland videregående skoler er nærliggende
skoler som konkurrerer om det samme tilbudet innenfor byggfagene. Sortland videregående
skole rekrutterer flere elever enn Hadsel videregående skole og fagskole. Det er på Sortland
mesteparten av næringen er lokalisert. Læreplasstilgangen i regionen er god.
Søkningen er bedre på Sortland, og det blir færre hybelboere på Sortland enn på Melbu.
Med bakgrunn i elevtallsnedgang og at det ikke er rekrutteringsgrunnlag for å opprettholde byggfaglige tilbud ved begge skolene, legges det til grunn at tilbudene ved skolen med svakest søking, Hadsel, legges ned.
Inneværende år var det ikke søkere til Vg1 bygg- og anleggsteknikk ved Hadsel videregående
skole og fagskole. Dette tilbudet ble ikke igangsatt.
Sortland videregående skole har god søking til Vg1 bygg og anleggsteknikk. Det var 7 søkere til Vg2 byggteknikk ved Hadsel og 8 søkere til Vg2 byggteknikk ved Sortland videregående skoler. Det betyr i prinsippet at det kun er nok søkere til én klasse Vg2 byggteknikk i hele Vesterålen. Det er ikke rekrutteringsgrunnlag for å opprettholde begge Vg2-tilbudene.
Sortland videregående skole vil etter foreslåtte tiltak kunne profilere, videreutvikle og satse
innenfor byggfag. Skolen vil med dette tilby Vg1 bygg- og anlegg, Vg2 byggteknikk og Vg2
klima, energi og miljøteknikk. Dette er et bredt byggfaglig tilbud.
Sortland videregåendeskole har lagt stor vekt på studieforberedende tilbud. Det å kunne tilby yrkesfagstilbud i den forbindelse, vil være spesielt viktig for å kunne balansere tilbud mellom yrkesfag og studieforberedende, og for å tilby lærlinger rettet mot næringslivets behov.
Effekten av regional samordning av byggfag i Vesterålen, er at Sortland videregående skole
tilbyr utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk med tilbudene Vg1 bygg- og
anleggsteknikk, Vg2 byggteknikk og Vg2 klima, energi og miljøteknikk.
Det vil være mulig for elever på Melbu/Stokmarknes å pendle til Sortland.
Fylkesrådets innstilling til vedtak
d. Vg1 bygg- og anleggsteknikk og Vg2 byggteknikk ved Hadsel
videregående skole legges ned fra skoleåret 2018-2019. Vg1 bygg- og
anleggsteknikk er ikke igangsatt inneværende år.
Fylkestingets vedtak
c. Vg 1 Bygg- og anleggsteknikk ved Sortland Vgs legges ned fra skoleåret 2018/2019. Vg2
klima, energi og miljøteknikk legges ned fra skoleåret 2019/2020.
Fylkestingets omdømme:
I denne sak er det flere hensyn som må vurderes.
Vedtaket:
I sakspapirene til endringer i tilbudsstrukturen i vgs. i Nordland, er ikke punkt 5c begrunnet. Man kan i motsetning faktisk lese begrunnelsen for at Sortland sitt tilbud skal bestå.
Folkevalgte organ må begrunne sine enkeltvedtak dersom administrasjonens saksutredning ikke inneholder en dekkende begrunnelse for organets avgjørelse. En oppsummering av kommunal- og regionaldepartementet om lovlighetskontroll etter Kommuneloven §59 sier at om saken ikke er utredet med sikte på det resultatet som organets flertall ønsker, vil det ofte være hensiktsmessig at behandlingen av saken utsettes til neste møte.
Vedtaket er ikke begrunnet. Behandlingen av 5c burde derfor vært utsatt til det har vært på høring, all den tid vedtaket ikke er begrunnet på tilfredsstillende vis.
Elevens førstevalg ved valg av utdanningsløp:
Vedtaket tar ikke hensyn til hvor elevene som i dag gis tilbud i Vesterålen bor. Flere av de som i dag går på Sortland har valgt å bo hjemme (Hadsel, Øksnes, Bø, Andøy og Lødingen), og pendler med buss. Detten kan være av forskjellige årsaker men for noen dreier det seg om økonomi og for andre dreier det seg om f. eks at de ikke er moden for hybellivet. Dersom tilbudet flyttes til Melbu vil det ikke være mulig for elevene og pendle, og de som da ikke vil bo på hybel vil komme til å velge noe annet enn det de egentlig ønsket å utdanne seg til.
Ansattes rettigheter:
Det står i HA del B §2 at Fylkestinget regnes som arbeidsgiver, og i §3-1c sies det uttrykkelig at før arbeidsgiver innfører omstillinger SKAL det være en prosess der tillitsvalgte er med. Ettersom det i høringsrunden på struktursaken var innstilt at avdelinga for byggfag skulle bestå på Sortland, var også høringssvaret deretter.
Det er snakk om at om lag 12 lærere vil bli overtallige ved Sortland vgs. Selv om noen av dem kanskje får jobb i Hadsel, er dette likevel over 10 % av det pedagogiske personalet. Det er dermed ikke overholdt at arbeidsgiver skal drøfte store omstillinger.
Konsekvensen av fylkestingets behandling av saken gjør at vi tillater oss å fremme sak 195 / 2017 for lovlighetskontroll.
Dagfinn Olsen (Frp)
Kai H. Henriksen (Høyre)
May Valle (Venstre)
Ingeborg Steinholt (Rødt)
Bent Bakkan (MDG)