Daglig leder Leif Govik ved mottaket sier at det opereres med prisforskjeller, men ikke med utgangspunkt i hvor båtene hører hjemme, men ut fra hvilken brukstype det er snakk om – line eller juksa.

– Lineflåten er mer stedbunden og har en lengre sesong. Det er lineflåten som sørger for at hjulene går rundt hele året ved mottaket og dennen flåten er dyrere å drifte. Juksaflåten flytter mer på seg.

Neste dag kan de levere på en helt annen plass, avhengig hvor fiske er å finne.Så det er ikke kvaliteten på fisken tatt på de to brukstypene som utgjør en prisforskjell, påpeker Godvik.

Les også: Ber kommunen om hjelp til kaianlegg i Stø havn

60 båter

For tiden er det omlag 60 båter som leverer på Stø, der av 40 fremmedbåter, der de fleste er juksabåter.

Godvik skjønner at enkelte reagerer på at det opereres med prisforskjeller, men det er også et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

Og periodevis har lineflåten, som vanligvis er tidligst opp og leverer, fått fortrinn ved levering. For det tar mest tid å ekspedere de minste båtene.

Les også: Promoterer skrei fra Vesterålen som Lofot-skrei

Alltid aktuelt med pris

En fisker VOL snakket med, mente at båter hadde forlatt Stø og gått nordover på grunn av den praksis som føres.

– To forlot oss før helga. Den ene er kommet tilbake og jeg tror den andre kommer i dag, forteller Godvik.

Det betales i dag godt over minstepris.

– Pris er alltid et aktuelt tema og det blir som oftest galt uansett.

Den første juksabåten har tatt kvoten og flere vil følge i løpet av uka, mener han.

Daglig leder Geir Rognan sier at hjemmeflåten aldri blir prioritert ved Sommarøy Produksjonslag AS.

Her har det den senere tiden vært en prisforskjell på ei krone mellom line- og juksaflåten, og det betales godt over minstepris.