Spørsmål om bil har alltid ligget på henvendelsestoppen. Slik er det også for 2015. Kjøp og salg av bil står fortsatt for over ti prosent av henvendelsene.

Ingen forklaring

Les også: Vekker hundreårsbil

Forbrukerrådet har opplevd en økning i antall som tar kontakt anående kjøp av bruktbil.

– Vi har ingen forklaring på økningen, men er glad for at så mange tar kontakt med oss for å få hjelp etter et bruktbilkjøp. Får man ikke til en løsning med selger selv, så kan vi mekle i saken, sier Helene Falch, regiondirektør for Forbrukerrådet i Troms og Finnmark.

Les også: Unngå kollisjon ved bruktbilkjøp

Kan sjekke km-juks

Bruktbilrådene til forbrukerne er de samme:

– Sjekk bilen grundig før du kjøper den på et verksted. Få gjerne selger til å betale. Det kan vise seg å være en lønnsom investering. Nytt av i år er at du kan sjekke bilen for km-juks ved å se hva som er registrert hos vegvesenet.no. Og bruk en kontrakt, legger regiondirektøren til.