Departementet vil først ha tunnell mellom Kanstadbotn og Fiskfjord, deretter fra Fiskfjord til Kongsvik, samt tunnel gjennom Gullberget til Tjeldsundbrua (konsept 2). Deretter går departementet for konsept 3 som inbefatter en ny kryssing av Tjeldsundet mellom Sandtorg og Evenskjær.

Eventuelle økonomiske prioriteringer av utbyggingen vil  i følge departementet skje i forbindelse med Nasjonal transportplan og i årlige budsjetter.

Vil gi økt trafikk

- Utbygging av E10 mellom Evenes og Sortland fører til tryggere trafikk, økt framkommelighet og kortere reisetid. Vegen er viktig som transportåre fra E6 til Lofoten og Vesterålen. Den har stor betydning for reiseliv og næringsliv i regionen, blant annet transport av fisk, sier samferdselsminister Marit Arnstad

Valg av alternativer er fastsatt etter behandling i regjeringen

I tråd med anbefalinger

- De valgte alternativene er i tråd med anbefalingen i Statens vegvesens konseptvalgutredning og anbefaling i en ekstern kvalitetssikring (KS1) som er utført av Det Norske Veritas AS, Advansia AS og Samfunns- og næringslivsforskning AS, skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Strekningen omfatter kommunene Evenes, Skånland, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Sortland.