Planene om å sammenføye Bjørklundveien og Vesterveien har eksistert siden 70-tallet, men etter tiår med stillstand i saken så det i 2015 endelig ut til at veisammenføyingen ville bli en realitet. Formannskapet vedtok med stort flertall at prosjektet skulle gjennomføres, og det lå inne i budsjettplanen for 2016 med oppstart 2017, men budsjett for 2017 skulle utarbeides var plutselig prosjektet ikke med lenger.

Hva skjer med sammenkoblingen av Bjørklundveien og Vesterveien?

- Ordføreren synes ikke det er viktig nok

Det fikk Høyres Roar Wessel Olsen til å reagere.

– Bakgrunnen for at det ikke realisert i denne perioden, er at ordfører Tove Mette Bjørkmo tok veien ut av økonomiplanen. I fjor hadde vi i Høyre budsjettforslag om at prosjektet skulle starte opp, men ordføreren mente det tydeligvis at dette ikke var viktig nok, sier Olsen.

- Høyres budsjett er ikke i nærheten

Olsen stiller seg undrende til at ordfører Tove Mette Bjørkmo har snudd i saken, mens ordføreren på sin side mener at Olsen ikke har noe begrep om hva prosjektet faktisk vil koste.

- Ja, det stemmer at Høyre har et forslag i sitt budsjett, men de har budsjettert med alt for lite. 500 000 har de budsjettert med og det er ikke en gang i nærheten av hva det vil koste en gang, sier Bjørkmo.

Brukte opp pengene på Fagerlundveien

I følge Bjørkmo vil det koste godt over 40 millioner å sammenføye Bjørklundveien og Vesterveien, noe som jo er en god del over Høyres budsjetterte sum på en halv million.

Bjørkmo påpeker at det er mange gode formål, men ikke så mange penger og veipengene ble brukt opp på utbygging av Fagerlundveien, som hadde en kostnad på om lag 30 millioner.

Usikkert når det blir

-Jeg er helt enig i at Bjørklundveien og Vesterveien burde vært sammenføyd, for det er uheldig å ha bare en tilførsel til Vestmarka, men kostnadsbildet er høyt og når det blir kan jeg ikke si noe om, sier Bjørkmo.

AVVISER HØYRES REGNESTYKKE: Ordfører Tove Mette Bjørkmo mener Høyre har budsjettert med en fullstendig urealistisk sum for veiprosjektet.