Hadsel-rådmann Ola Morten Teigen, som tok imot det første Flyviking-flyet som landet på Skagen, er positiv til den nye ruten.
– Jeg er veldig positiv. Flere konkurrenter gir lavere pris. Jeg har sjekket i privat sammenheng. Prisene til Flyviking er nær halvparten av Widerøes, sier Teigen.
Han synes det er synd at Skagen ikke er med på statens subsidierte flyruter, FOT-rutene.
Eilert Ellingsen, som er leder av Stokmarknes Handelsstands Forening, er enig med rådmannen.
– Det har vært svært dyrt å reise til og fra Skagen, lavere priser gjør at interessen for å bruke flyplassen øker, mener Ellingsen. Han er også positiv til at reisetiden mellom Stokmarknes og Trondheim reduseres som følge av den nye ruteplanen.
- Urettferdig ordning
God trafikk fra Skagen
Det er morgenflyet mellom Tromsø og Bodø som blir utvidet til Trondheim. Flyet mellomlander først på Skagen og deretter i Bodø.
– Vi ser at folk ofte reiser videre fra Bodø, så da legger vi opp til det, sier Ola Giæver i Flyviking til VOL.
Ruten skal gå hver dag unntatt lørdag. Det er enda ikke bestemt om dette blir en sesong- eller helårsrute.
Opp på Skagen, ned på Andøya
Flere ruter
Det nystartede flyselskapet, som har lovet å gi Widerøe tøff konkurranse, gir seg trolig ikke der.
– Vi har planer om enda flere ruter i fremtiden, sier Giæver til VOL uten å røpe mer.
Prisene på disse flyvningene skal ifølge Giæver ligge på halvparten av hva Widerøe tar på sine ruter mellom Skagen og Trondheim.
Ruten skal opereres med selskapets Dash 8-100, som har plass til 39 passasjerer.