Havfarmen på 430 meter, med en kapasitet på 10.000 tonn laks, som NSK Ship Design lager i samarbeid med Nordlaks. Foto: NSK Ship Design

Det er ikke bare Inge Berg og Nordlaks som jubler over at Fiskeridirektoratet vil gå i dialog om utvikling og bygging av selskapets havfarm-konsept.

Det gjør også skipsdesignselskapet NSK Ship Design, som har utviklet konseptet sammen med oppdrettskonsernet fra Hadsel.

– Det er et stort og tungt prosjekt, og jeg kjenner ikke til at det er gjort noe lignende i verden. Vi er kjempestolte over å være med på dette, og føler vi har fortjent det. Vi har svært dyktige folk i staben, som har gjort en veldig bra jobb og som har løftet bedriften – særlig det siste året.

Det sier øksnesværing Kjartan Karlsen, som eier og driver NSK Ship Design. Selskapet holder i dag til i Harstad, men har fortsatt adresse på Myre, hvor Karlsen startet opp for 24 år siden under navnet Nordnorsk Skipskonsult. Utfordringer med å rekruttere ingeniører til Øksnes gjorde at han så seg nødt til å flytte bedriften til Harstad – men de har fortsatt en liten regnskapsavdeling på Myre.

Havfarm sikrer drift

NSK Ship Design er en av landsdelens ledende innen sitt felt. De har i dag 35 ansatte, men er nå i ferd med å bemanne opp. Havfarmen, som de allerede er godt i gang med, vil kreve mye i årene som kommer.

– Havfarm-prosjektet vil bety at vi er sikret drift i en periode fremover på to-tre år, og trolig enda lengre frem i tid. Kanskje blir det aktuelt å lage flere etter hvert, sier Karlsen.

Men det er ikke bare Havfarm-prosjektet som gjør at de utvider staben. I tillegg har de en rekke store prosjekter på gang. De har ferdigstilt mye av sitt arbeid med den andre gassdrevne fôrlastebåten som bygges for Biomar, de bygger nå en fiskebåt i Tyrkia og har store prosjekter på gang i Kina for kinesiske rederi.

– Vi jobber også med andre store skip som vi foreløpig ikke kan si noe om, forteller Kjartan.

Kan være ferdig om 2,5 år

Havfarmen som er under utvikling er enorm. Den skal bli 430 meter lang og 54 meter bred, og skal kunne romme 10.000 tonn laks. NSK Ship Design står for engineering og prosjektering av havfarmen.

– Men vi er veldig avhengige av Nordlaks som forer oss med informasjon slik at vi kan ta vare på fiskevelferd og andre oppdrettsmessige aspekter. Dette gjør vi i tett samarbeid, sier Karlsen.

– Hvordan kom samarbeidet til?

– Jeg har kjent Inge (Berg red.anm.) i mange år, og vi har holdt kontakten med hverandre. Det kan ha hatt litt å si. Hovedårsaken til at vi ble forespurt er nok at vi er et sterkt selskap innen vårt felt, med veldig flinke folk, sier Karlsen.

Om alt går som det skal kan havfarmen være ferdigbygd om to-tre år.

– Vi er kommet langt i konseptutviklinga. Det som gjelder nå er engineering fram mot en anbudsprosess. Vi vil trenge rundt et halv år før vi kan gå ut med noen forespørsel til verft. Deretter vil havfarmen trolig ta to år å bygge, forteller Karlsen.

100 prosent gass

Nordlaks sendte inn en hårete søknad til Fiskeridirektoratet om å få 39 utviklingstillatelser fortelt på tre-fire havfarmer. Fiskeridirektoratet har sagt nei til så mange, men vil gå i dialog med Nordlaks om utviklingen av én havfarm, med sikte på å gi dem tillatelser.

– Vi må få gjort noen avklaringer med direktoratet før vi kan gi 100 prosent gass, men vi forventer at dette skal gå bra og vi jobber allerede nesten med 100 prosent gass, sier Karlsen.

Hvor langt ut fra land denne gigantiske havfarmene kan lokaliseres er fortsatt usikkert.

– Vi må prøve oss litt frem. Det vi kan si er at de kan tas mye lengre ut en dagens havbruksanlegg, sier skipsingeniøren.

NSK Ship Design hadde i fjor en formidabel økning i omsetningen, fra 8,8 millioner i 2014, til over 21 millioner kroner i 2015. De leverte i fjor et årsresultat på 6,3 millioner kroner. I år blir det trolig enda bedre.

– Vi håper på enda bedre tall i år, og kan i alle fall si at omsetinga vil bli høyere i 2016, sier Karlsen.