Til tross for at Kystverket har uttrykt stor frustrasjon over kommunens saksbehandling i sine brev og eposter, er de forsiktige med å kommentere saken når VOL tar kontakt.

– Prosjektet på Myre har vært veldig vellykket, staten har lagt ned 250 millioner kroner og det har blitt veldig bra. Vi registrerer at det i sluttfasen har blitt noen formelle avklaringer som må gjøres med tanke på ferdigattesten, og vi skal bidra med vårt for å få dette i havn, sier avdelingsleder i Kystverket, Frøydis Stensvik.

Dette er saken: Kommunen brukte måneder på behandling av ferdigattest

Endret sluttprodukt

Fungerende rådmann Elise Gustavsen forklarer bakgrunnen for at kommunen har avslått Kystverkets søknad om ferdigattest:

– Det har vært et stort og komplekst arbeid i Myre havn. Samarbeidet med Kystverket har vært godt over flere år, men vi ser nå at prosjektet som er sluttført ikke er slik det var søkt om i utgangspunktet, blant annet med tanke på masser og volum i Kartnesbukta. Det fører til at vi har et sluttprodukt som er endret i forhold til det tiltaket vi godkjente i utgangspunktet, sier Gustavsen og fortsetter:

– Jeg har forståelse for at mange venter, og ønsker raskere fremdrift i havna. Det er også i vår interesse, men vi har en myndighetsutøvelse i å godkjenne det som faktisk er gjort, og derfor må Kystverket søke om endring av tiltaket før vi kan ferdigattestere det.

Har manglet kontinuitet

– Kystverket har flere ganger opplevd å ikke få svar på sine henvendelser til kommunen, de hevder å ha fått krav om å levere den samme dokumentasjonen flere ganger – og når de får avslag på søknaden to og en halv måned senere er det med en helt annen begrunnelse enn de signaler som er gitt fra kommunen tidligere. Hva tenker du om kommunens behandling av denne saken?

– Det er et par ting som har vært utfordrende i saken. For det første er prosjektet endret i forhold til hva det var søkt om i utgangspunktet. For det andre så har vi manglet kontinuitet i ledelsen i Øksnes kommune, og det har vært veldig uheldig for denne saken.

– Hvorfor har det tatt så lang tid å behandle søknaden om ferdigattest?

– Det er kjempesynd at folk må vente, men det handler om disse to årsakene – at prosjektet har blitt endret, og at vi har manglet kontinuitet i ledelsen, gjentar Gustavsen.

Utskiftninger i ledelsen

Rådmann Just Hjalmar Johansen har også vært sykemeldt de siste ukene.

– Saken har blitt prioritert hele veien, og det er mange andre saker som har måttet vente på grunn av dette prosjektet. Det er bare å beklage at det har tatt tid, og jeg forstår at folk er utålmodige, sier Gustavsen.

– Hvorfor kom kravet om endringsmelding først etter to og en halv måned, og ikke tidligere?

– Det har jeg ikke noe godt svar på. Vi har ikke ønsket at det skulle ta så lang tid som det har tatt. Det er absolutt i vår interesse at området blir ferdigstilt slik at næringsaktører kan ta det i bruk, sier Gustavsen.

Les også: Havnesjefen er bekymret

– Har hatt førsteprioritet

Også ordfører Karianne Bråthen synes det er beklagelig at saken har tatt tid, men mener det er viktig at kommunen i sluttfasen sikrer at ting blir gjort rett.

– Saken har hatt førsteprioritet, og det har vært beskjeden fra meg i hele høst. Det er i vår interesse å få området ferdig, og legge til rette for de som ønsker å etablere seg der. Det har vært en del uheldige omstendigheter ved at flere av de som har fulgt saken har gått av med pensjon, og at det har vært utfordrende for nye å gå inn i en så kompleks sak. Men det har blitt jobbet knallhardt i administrasjonen for å finne løsninger på saken, sier ordføreren.

– Vi har to roller i denne saken – som både privatrettslig aktør og offentligrettslig. Som sistnevnte må vi se til at ting er gjort rett, særlig i sluttfasen, sier Båthen.

Tar fatt på ny søknad

En av kommunens saksbehandlere skrev i en epost til Kystverket tidligere i november at det er andre forhold utenfor kommunens og Kystverkets kontroll som er utfordringer for å komme i mål, noe både Kystverket og havnevesenet har bedt om forklaring på hva er – uten å få svar. Gustavsen sier hun ikke vet hva dette handler om.

– Det kan være snakk om at vi har hatt manglende kontinuitet i ledelsen, for det er noe vi har slitt med i denne saken, sier hun.

Gustavsen sier partene nå er i dialog, med et felles ønske om å få saken raskt i havn. Kystverket skal, ifølge Gustavsen, prioritere å jobbe med søknad om ny ferdigattest i neste uke.