Utsagnet kom fra Næringssjef Håvard Hamansen Wallstad.

- Det at vi jobber med parkeringa skal være noe positivt. Vi vil at Sortland skal være et positivt sted å komme til og at det skal være lett og oversiktlig å finne seg parkering, sa han.

Det er ikke snakk om å innføre betaling for parkering i sentrum, men mer å få inn tidsbegrenset parkering flere steder i sentrum. I dag er dette tilfelle ved blant annet Sortland Storsenter og Skibsgården, hvor flere plasser er merket med maks tre timers parkering.

Møtet onsdag morgen var satt i gang av Sortland Næringsforening. Flere ledende skikkelser fra næringslivet deltok i tillegg til næringssjefen og kommuneplanlegger Kristine Røiri.

På dagsorden sto tidsbegrenset kundeparkering på private- og kommunale parkeringsplasser samt i gateløpene. I tillegg skulle man diskutere langtidsparkering.

- Vi skulle gitt champagne og marsipankake til kommunen i dag: Johan har ventet åtte år på parkering-forbudt-skilt her Yrkessjåfør Johan Fjellheim har i åtte år forargret seg over parkerte biler langs parkeringshuset ved Sortland Storsenter. Mandag kom skiltene omsider opp. 1650 plasser

Totalt sett er det i Sortland sentrum 1650 parkeringsplasser. 1200 er privat eide 250 eies av Sortland kommune og 200 er såkalte gateparkeringsplasser.

Geir A. Ellingsen sitter i ei gruppe i næringslivet som i forkant av møtet hadde samlet informasjon om parkeringsforholdene i sentrum. Han gikk gjennom noen av utfordringene i sentrum.

- En del av problemet er at biler står lenge parkert på plasser. Tiltak som kan settes i gang er gratis kortidsparkering på tre timer, områder for dagsparkering for ansatte og langtidsparkering. Det som må på plass er felles skilting med informasjon og en måte å håndheve dette på, forklarte han.

- Vil vil ha kontroll på kjøretøyene som står parkert ved basen I dag er det ikke ulovlig å parkere i Havnegata, utenfor Kystvakt-basen. Det vil ledelsen i Kystvakten ha slutt på. De synes det er uholdbart og ikke ha kontroll på kjøretøy utenfor basen. Kontroll

Tidlig kom elefanten i rommet opp, nemlig parkeringsvakter og kontroll.

- Det fins mange regler for hvordan en skal håndheve. Dermed er det beste å ha en juridisk instans som håndhever, sa Ellingsen.

Dermed var katta ute av sekken.

- Med en gang en nevner parkeringsvakter får en piggene ut. Det er viktig å videreføre gratis parkering. Det skal bli lettere og mer oversiktlig å parkere i sentrum. Når det er sagt må noe gjøres, for i dag er det å finne parkeringsplass i sentrum et problem veldig ofte.

Oddbjørn Toften i SE-Gruppen var enig, men mente mye av problemet kan bli løst med enkle grep.

- Det er tre viktige ting i sentrum. Parkering, parkering, parkering. Vi snakker mye om hvordan vi skal holde sentrum levende. Den beste måten å skape et dødt sentrum er å skape problemer, sa han og fortsatte.

- Når en begynner å snakke om parkeringsvakter får jeg frysninger. Vi må være obs på at alt som har med kontrollregimer å gjøre er med å vanskeliggjør parkering i sentrum. Her må vi være obs på hvordan vi kommuniserer dette ut. Det må ikke bli negativt.

Toften mener mye kan bli løst med å få ansatte til å parkere mer ansvarlig.

- Hver enkelt eier, driver eller butikksjef må ta opp hvor hver ansatt parkerer. Kartlegge hvor de parkerer i dag og forklare hvor man ønsker at de parkerer. Det kan ikke være slik at de ansatte står parkert rett ved inngangsdøra hele dagen, mens kundene ikke finner parkeringsplass. Om vi løser dette, vil vi frigi mange parkeringsplasser.

Her er den nye sentrumsplanen Færre parkeringsplasser, høyere hus og en gangbru ut til Viks minne. Flere endringer er gjort før sentrumsplanen for Stokmarknes skal ut på ny høring. Enhetlig skilting

Deltakerne på møtet var enig i at å snakke om bøtelegging ikke var rett plass å starte

- Det vi først må gjøre er å få en ordentlig skiltplan. En skiltplan som er lik over alt. Vi må få oversikt ved innkjøring til sentrum over hvor det er kortidsparkering, langtidtidsparkering og døgnparkering. Så må det skiltes på parkeringsplassene og merkes opp. Bare ved å gjøre dette tror jeg vi vil få en helt annen parkeringskultur i Sortland, sa Bjørn Heireng ved Skibsgården.

Næringssjef Hamansen Wallstad mente kultur var et nøkkelord.

- Jeg vet selv at jeg gjerne kjører fra butikk til butikk. Om vi gjør noe mer merking og skilting og samtidig snakker med de ansatte og får en bevisstgjøring på dette, tror jeg vi er kommet langt.

Parkeringshus

Mulighetene for et parkeringshus var også nevnt.

Kommuneplanlegger forklarte at dette hadde vært oppe i jobben med Byplanen, men at politikerne da ikke valgte å prioritere det. Under møtet ble det avgjort at dette er noe en gjerne vil gå videre med.

I Formannskapet på torsdag er det en sak opp om å sette ned en prosjektgruppe som skal jobbe blant annet med parkering og skilting i Sortland sentrum. I ei styringsgruppe her er det foreslått at det sitter to politikere fra formannskapet, en fra Næringsforeningen, Næringssjef og Teknisk sjef.

- Dette vil sikre god gjennomslagskraft for å få gjennomført tiltak, sa Røiri.

Mulige plasseringer for et parkeringshus er ved den nåværende brannstasjonen og parkeringsplassen ved siden av.

- Å få et parkeringshus i sentrum vil frigi masse plass. Da kan ansatte parkere der og de som kanskje skal stå på langtid kan også parkere der. Det vil gi oss muligheter vi ikke har i dag, sa Ellingsen.

Røiri mente at det å sikre bedre skilting og parkering i sentrum var noe som ville gagne flere.

- Det vil øke trafikksikkerheten og samtidig hjelpe handelsstanden. Et parkeringshus er den beste veiene å gå, men før den tid må vi sette oss ned å jobbe med en helhetlig skiltplan. Det er hver enkelt eier av parkeringsplassene i sentrum som har ansvar, men om vi får alle med på en felles plan er det noe som vil gagne alle, sa hun.

Positivt

Det som i alle fall er sikkert er at ordet positivt ble brukt ofte.

- Her må vi ikke formidle ut via pressen at vi nå skal ta betalt for parkering. Det er kanskje i verste fall. Så det håper jeg dere skriver dere i pressen. Positivt, positivt, sa Heireng og ble fulgt opp av Hamansen Wallstad.

- Dette skal være positivt. Vi vil ha ei regulering som fører til at Sortland blir et enda bedre sted å komme til. At vi har gratis parkering og at det er gode forhold for ansatte å parkere. Om alle vi som sitter her i dag tenker positivt, tror jeg vi kommer frem til gode løsninger til slutt.