Formålet med ruten er at den skal fungere som en sjøveis forlengelse av godstransporten på Nordlandsbanen, skriver MT Logistikk.

Havneleder i Lødingen havn, Arnold Aalmo, understreker at Lødingen havn er en av initiativtakerne for å gjenopprette den gamle TG-ruten.

- Vi har fått med oss Tromsø og Bodø havn, der Tromsø er endestasjon. Håpet er at havnen også skal anløpe Lødingen, noe som er  fornuftig logistikkmessig med tanke på Vesterålen og Lofoten, sier han til VOL.

For kort tid

På spørsmål hvorfor ikke ruten kan inkludere anløp i Vesterålen, svarer havnesjefen:

- Båtruten har knapphet på tid, og har derfor ikke mulighet for å gå via Vesterålen på tur nordover. Ruten er som sagt ikke lagt, slik at det ikke er mulig på nåværende tidspunkt å si hvilke havner som får anløp.

Les også:  - Få Nord-Norge-linjen på rett kjøl

Inn i statsbudsjettet

Aalmo understreker derimot at ikke noe er endelig avgjort med tanke på ruten.

- Nåværende regjering jobber med en incitamentordning for å stimulere vareeiere til å få mer gods over sjø, slår han fast.

- Prosjektet har fått støtte fra Kystverket i to runder og vi er nå inne i fase to. Planen er at vi skal ha en forretningsplan som er ferdig i slutten av november, legger han til.

Når ruten omsider er på plass, poengterer Aalmo at det blir mye mindre bruk av bil til frakt.

- Da får vi mer last over på båt, noe som er hele intensjonen med prosjektet, presiserer han.

Uavhengige skip

Ifølge havnesjef i Bodø havn KF, Ingvar Mathisen, er den kommersielle utfordringen å etablere godsgrunnlag, fordi det i hovedsak må dreie seg om skip som er uavhengige av transportselskapene. En ny båtrute fra Bodø krever, i følge havnedirektøren, avtaler med store transportselskaper.

- Med et konkurransedyktig produkt med tanke på pris, pålitelighet og frekvens, vil en slik rute være meget attraktiv, forteller han.

Les også: Nå blir det kamp om den nye Nord-Norge-linjen

Snart ferdigstilt

Bedriften Transportutvikling AS i Narvik, er prosessleder i arbeidet med forlengelsen av Nordlandsbanen. I følge daglig leder, Stig Nerdal, er arbeidet snart ferdigstilt.

- Viktigheten av at hele verdikjeden, med båt, bil, jernbane, landterminal og havn må fungere optimalt for at dette produktet skal kunne være konkurransedyktig og salgbart.

Stor tro

John Kenneth Selven, redionsdirektør Nord i PostNord, har en sentral rolle i videreføringen av Tege-planene. Han har deltatt på flere møter sammen med blant andre Kystverket og Coop.

- Det er flere skjær i sjøen som må ryddes vekk, sier han til MT Logistikk.

Han har, i likhet med de andre aktørene, stor tro på rutens potensial, men mener at forutsetningen er at de får det kommersielle i boks.

Arbeidet med dette forprosjektet er forventet avsluttet i november.