Den heiteste debatten i tirsdagens kommunestyremøte i Øksnes kom da politikerne tok for seg eiermeldingen for Vesterålskraft.

Eiermeldingen for selskapet skal revideres, og eierkommunene Øksnes, Bø og Sortland gjør nå et nytt forsøk på å fatte likelydende vedtak. Sist dette ble gjort, kom det tilleggspunkter fra flere av kommunene, slik at man i realiteten ikke har en felles eiermelding i dag, som sier noe om eiernes intensjoner med selskapet.

Uenigheten har blant annet dreid seg om lokalisering av arbeidsplasser, hvor Bø og Øksnes har reagert på at de fleste av selskapets arbeidsplasser i dag ligger på Sortland.

Særlig har Senterpartiets John Danielsen engasjert seg i saken, og i tirsdagens kommunestyremøte i Øksnes gjentok han at han nekter å være med på å sentralisere flere arbeidsplasser inn til Sortland. Utspillet sørget for å få temperatur i debatten.

Senterpartiet og Frp ville ha kommunestyret med på et punkt som sier at områdekontorene i Bø og Øksnes skal videreføres med lokal ledelse og ikke svekkes, noe de tidligere har fått støtte for. Det fikk de ikke i denne runden.

Vil ikke binde styret

I forkant av møtet har ordfører blitt bedt om å sjekke hvorvidt styret i Vesterålskraft juridisk vil være bundet av en eiermelding som vedtar at arbeidsplasser skal flyttes til Øksnes og Bø. Det vil styret ikke være.

Ordfører Karianne Bråthen ga beskjed om at de andre eierne ville stille seg bak en formulering om at det skal tilstrebes en fordeling av arbeidsplasser i alle kommunene, og at Danielsens forslag dermed ville føre til at man ikke får en felles eiermelding.

– En eiermelding er en ryddig kommunikasjonsplattform mellom eier og selskap. Med det vi gjør i dag – sier vi at vi skal flytte arbeidsplasser fra Øksnes til Sortland. Vil vi det? Med at vi ikke tør å kommunisere med selskapet, så gjør vi det. Sp er helt klar på at vi skal være tydelig som eier, og at vi ikke skal flytte arbeidsplasser ut av kommunen, sa Sps John Danielsen.

– Hvor står det at vi ønsker å flytte arbeidsplasser fra Øksnes til Sortland? spurte Krfs Tore Christiansen.

– Folkeforføring

ØTLs Jørn Martinussen beskyldte Danielsen for å drive med folkeforføring, og ga klart uttrykk for at det ikke er kommunestyrets oppgave å detaljstyre selskapet.

– Kommunestyret kan ikke overstyre de som har ansvaret, nemlig styret. Vi har ikke klart å få på plass en felles eiermelding, som er umåtelig viktig for at selskapet skal kunne utvikle seg videre. Vi ønsker alle arbeidsplasser, men med klønete håndtering fra kommunestyret kan det få motsatt virking. Vesterålskraft står foran store utfordringer, og trenger profesjonell styring. Denne saken har vært diskutert i mange år. Styret er de som skal ta hånd om slike ting. Som eiere kan vi ikke styre etter eget forgodtbefinnende. Det vi har vært vitne i denne saken er folkeforføring, sa Martinussen med et spark i retning Danielsen.

– Ansvarsløst

Ordfører Karianne Bråthen var også klar i sitt budskap.

– Vi har valgt et styre som skal ivareta våre interesser. Når vi har inkludert i eiermeldingen at det skal legges til rette for arbeidsplasser i alle eierkommunene, gir det et tydelig signal. Vi er eiere, men vi er ikke eiere alene. De andre eierne har gitt klart uttrykk for at de ønsker en formulering om at det skal tilstrebes arbeidsplasser i alle kommunene. Det står heller ingen steder i eiermeldingen om at vi legger ned arbeidsplasser, sa Bråthen.

– Går vi for Danielsens forslag får vi ikke noen felles eiermelding. Og det er virkelig ansvarsløst, sa Aps Yngve Hansen.

– Jeg vil heller være uten en felles eiermelding, enn å flytte arbeidsplasser ut av Øksnes, gjentok Danielsen.

Flertallet i kommunestyret gikk inn for å støtte forslaget som foreligger, men med et tillegg om at de ønsker å understreke følgende punkt i eiermeldingen: "Selskapet har en samfunnsutviklerrolle i kraft av egen virksomhet, og skal tilstrebe en fordeling av arbeidsplassen mellom eierkommunene".

– Eierne har ingen instruksmyndighet overfor styret. Den sterkeste tilrådningen vi kan gi er den vi har kommet med, avsluttet Aps Knut Reidar Haaheim.