Fredag morgen lå «Gunnar K» til kai på Myre for å rigge om. De siste ukene har de vært på seinotfiske i Finnmark, og er en snartur innom hjemhavna før de går videre sørover for å fiske Nordsjøsild.

– Det så ikke så lyst ut da vi gikk nordover med tanke på dollar og valutasituasjon, men det ordnet seg. Tilgjengeligheten på seien var veldig god, og vi har en dyktig fiskekjøper på land i Hermann Export i Havøysund som har god kapasitet, sier reder og skipper Rolf Guttorm Kristoffersen.

Tok kvota på to uker

Det tok bare 14 dager før kvota på nærmere 780 tonn sei var oppfisket, og flagget kunne heises til topps. De har fisket på Råsa, en grunne like nord for Sørøya. Mye sei i området gjorde at det holdt med seks sjøvær, med godt over 100 tonn per tur. Med seipriser på like over fire kroner, har de en solid inntekt på 3,2 millioner kroner etter finnmarksturen.

– Tidigere har vi slitt litt mer med å få opp kvota, og har måttet fiske sei også etter at vi var ferdig med Nordsjøsilda, midt i ferien, så vi er godt fornøyde med å være ferdig, sier han.

Mannskapet om bord teller til sammen 11 stykker, som har seks uker på og tre uker av. Kristoffersen deler skipperansvar med Vidar Borgen.

Nå er det 400 tonn med Nordsjøsild som står for tur.

– Vi forventer å ta hele kvota, men prisene er litt slakke, sier Kristoffersen. Minsteprisen ligger på 3,05 kroner kiloet.

Ny båt under bygging

De går nå inn i sitt siste halvår med gamle «Gunnar K», skjønt båten ikke er mer enn 17 år gammel. I Polen er nå Kristoffersen Fiskebåts nyeste investering til 90 millioner kroner under bygging, utviklet av Naval Consult. Skroget er ventet til Norge i august, hvor Larsnes Mek. Verksted skal stå for resten. Fartøyet, som etter planen skal være ferdig i desember, blir 38,65 meter lang og 9,25 meter bred.

Den blir rigget for snurpe- og snurrevadfiske og er utstyrt med seks RSW-tanker. Fem av dem blir rigget for levendefisk.

Satser på levendefangt

– Hvorfor investerer dere i ny båt?

– Denne har tjent oss utrolig godt, og det er egentlig nå vi føler at den er god, fordi vi kan båten. Men vi har hatt noen gode år og har et godt kvotegrunnlag som sikrer oss god drift, og teknologisk så skjer det ting. Hovedsaklig handler det om at vi rigger hele båten bedre for levendefangst. Det et grep jeg tror vil løfte oss, sier Kristoffersen.

De har tidligere levert litt levendefangst, men ikke i et slik omfang de vil kunne gjøre med den nye «Gunnar K».

– Jeg tror industrien vil etterspørre mer levende fisk, både for å få fisken ferskere, men også for å kunne utnytte biprodukter i større grad, sier han og peker bort mot tomta som Primex Myre snart skal reise en ny fabrikk på.

Gamle «Gunnar K» har trolig også fått en kjøper.

– Vi har ikke fått penger for båten, men vi har noen som er interessert, så det blir en løsning etter hvert, sier rederen.