Vesterålinger stakk av med filmpriser i Grimstad

Av ni priser som ble delt ut under Kortfilmfestival i Grimstad, gikk to av dem til vesterålinger. – Det var veldig overraskende og veldig stort, sier øksnesværing Edvard Karijord.

Edvard Karijord (til høyre) vant Terje Vigen-prisen sammen med makker Bendik Mondal for kortfilmen «I Det Fri» lørdag. Foto: Andrea Rocha Photography

Øksnes

Kortfilmfestivalen i Grimstad er en viktig arena for mange unge filmskapere i Norge, men også for de mer etablerte. I årets konkurranseprogram ble det delt ut ni priser, to av dem gikk til vesterålinger.

Nok en pris til Karijord

Øksnesværing Edvard Karijord (23) vant Terje Vigen-prisen sammen med makker Bendik Mondal for kortfilmen «I Det Fri», som de også vant beste kinematografi for under Amandusfestivalen i vinter.


Fire Amandus-priser til vesterålinger

Edvard Karijord fra Øksnes og Iver Jensen fra Hadsel stakk av med filmpriser under årets Amandusprisutdeling.


Juryen skriver følgende i sin begrunnelse:

Hvordan velger folk å huske deg når du ikke er der lenger? Dette intime portrettet av en mann, hans familie og mental helse rørte juryen, og omhandler det spørsmålet. Ved hjelp av et sterkt bildespråk og presise fortellergrep, blir vi kjent med en manns livskamp. Gjennom minnene til dem som kjente ham best, lærer vi om utfordringene denne personen møtte i livet. Når noen du bryr deg om plutselig er savnet, uten at man aner personens skjebne, kan uvissheten man føler bli for mye å bære. Det er så mange spørsmål man ønsker svar på, men i møtet med det ubesvarte, tap og fortvilelse, kan man også finne håp.

I tillegg til heder og ære følger det med Terje Vigen-prisen en bronsestatuett av kunstner Harald Oredam, som forøvrig er født på Andøya, 10.000 kroner gitt av Grimstad kommune og et produksjonsstipend til en verdi av 50.000 kroner fra Equippe.

– Det var veldig overraskende og veldig stort. Dette er et prosjekt som har betydd mye for meg, og som vi har lagt sjela vår i. At vi klarte å hevde oss på Kortfilmfestivalen, er stort. Det er så høyt nivå på det som er med her, og det gjør det ekstra stas å bli trukket fram, sier Karijord til VOL.

Personlig film

Filmen handler om Karijords onkel, som forsvant sporløst i Romsdalen i 2013. Om livet til onkelen før han forsvant, og hvordan forsvinningen har vært for familien som har sittet igjen uten svar.

–  Det har vært en veldig personlig greie for meg. Det har vært tungt, men også viktig å få fortelle familiens historie. Det er også veldig rart å bli presentert som en suksesshistorie, når det ligger noe så tragisk bak. Jeg håper filmen kan rette oppmerksomhet mot saken, og kanskje hjelpe oss å finne svar, sier Karijord.

Regiassistent på Henie-film

Til vanlig jobber han som klipper og fotograf for selskapet Spoon Agency i Oslo, men i disse dager har han permisjon for å jobbe som regiassistent for Maipo Film og Anne Sewitsky, som nå lager spillefilm om Sonja Henie.

– Det er en helt utrolig mulighet å få, sier han til VOL.

– Drømmen min er å jobbe med film og fortelle historier som gjør inntrykk på folk, eller får dem til å se verden i et nytt lys, sier øksnesværingen. 

Den unge filmskaperen sier han håper å kunne ta med seg kortfilmen «I Det Fri» hjem til Vesterålen snart, kanskje Laterna Magica til høsten.

Pris til Hadsel-klipper

Også hadselværing Erik Treimann (25) stakk av med pris under Kortfilmfestivalen i helga sammen med makker Stian Andersen. Det for beste norske musikkvideo. De to vant for sitt arbeid med Kvelertaks «Bronsegud», hvor de begge sto for regi og foto, og Treimann for klipp.

Treimann har markert seg som klipper i bransjen, og har sammen med Andersen stått bak musikkvideoer til noen av landets største artister, som Röyksopp og Karpe Diem.

Juryens skriver følgende i sin begrunnelse om «Bronsegud»:

I denne videoen tøyes grensene for den typiske live-videoen, og den viser de sterke kontrastene man faktisk opplever som band på turne. I begynnelsen ser det ut som en godt laget, men typisk live-video, men så blir det stille, og vi blir tatt med inn i en ydmyk bak scenen-opplevelse som viser et rått og ærlig portrett av artistene. Kombinasjonen av intim filming, ukonvensjonell redigering og et skarpt lyddesign går virkelig under huden på publikum.