Onsdag sa næringsaktør og gründer André Reinholdtsen til VOL at behovet for industriarealer og liggeplasser i Myre havn er prekært, og at løsninga ligger i å åpne opp indre havn.

Dette kom etter at havnesjef John Danielsen tidligere i uka fortalte at det nye industriområdet i Kartnesbukta er festet bort lenge før det er fylt ut, og at man nå må brette opp ermene og utvikle nye områder.

Reinholdtsen kritiserte havnesjefen for å være på kollisjonskurs med næringslivet i havna i synet på hva som i så måte bør gjøres.

– Mens fiskarlaget og næringslivet har ytret ønske om utbygging av indre havn, har havnesjefen gitt inntrykk for at han synes dette ikke er noe å satse på. Han ønsker heller fullt fokus på industriområdet som planlegges i Staven. Jeg mener det er behov for begge, sa Reinholdtsen til VOL.

Danielsen på sin side avviste kritikken, og sa at han handler etter instrukser fra havnestyret, hvor også Reinholdtsen selv har vært med på å gjøre vedtak om at utbyggingen i Staven skal prioriteres.

Havnestyrets beslutning

Styreleder i Øksnes Havnevesen KF, Tommy Steffensen, stiller seg bak havnesjefen, og sier at kritikken fra Reinholdtsen er rettet mot feil mann.

– Det er styrets vedtak som havnesjefen til enhver tid skal forholde seg til og jobbe opp mot. I havnestyret er det enighet om å se på området Staven/Oppmyrbogen som nytt industriområde i Øksnes, sier Steffensen.

Havnestyret består av tre politikere, én representant fra kystfiskarlaget og én representant fra fiskarlaget.

– Vedtak i denne aktuelle saken er gjort enstemmig, sier han.

Myre indre havn, som Reinholdsen mener bør utvikles. Foto: Silje Helene Nilsen

Størst potensial

Årsaken til havnestyrets konklusjon at de rett og slett at de ser det største potensialet i Staven.

– Det hadde selvsagt vært optimalt å si ja til begge deler, men vi ser det ikke som realistisk at vi vil kunne få offentlig støtte til å jobbe frem begge disse alternativene. Havnestyret har derfor sett på disse to alternativene opp mot hverandre, og anser Staven og Oppmyrbogen som det beste alternativet å jobbe videre med. Men vi har selvsagt ikke utelukket indre havn som et potensielt utviklingsområde, understreker styrelederen.

Steffensen viser til en utvikling der industrien stadig krever mer plass, og båtene blir stadig større.

– Myre havn er en flott havn for små og dagens mellomstore fartøy, og vi søker å gjøre havna så attraktiv som mulig slik at flest mulig ønsker å etablere seg her. Men vi ser det som viktig å klargjøre Øksnes også for større industri og båter, for å imøtekomme fremtiden så godt rustet som mulig, sier Steffensen.

Området i Staven som det nå jobbes for å regulere til et nytt stort industriområde i Øksnes.

– Luksusproblem

Styrelederen peker på en formidabel utvikling i Myre havn de siste årene, og sier at man nå er kommet i en situasjon hvor kommunen sliter med å henge med på tempoet i næringslivet.

– At vi nå er kommet i en situasjon hvor industrien etablerer seg fortere enn kommunen klarer å ferdigstille områdene er et luksusproblem, og Øksnes havnevesen har utvikling av nye industriområder svært høyt prioritert.

Som havnesjefen nevnte overfor VOL i går, viser også Steffensen til en privat aktør som ønsker å utvikle 3-400 nye kaimeter inne i havna på Myre.

– Øksnes havnevesen har jobbet, og jobber fremdeles, tett med private utviklere for å kunne realisere dette, men dette avhenger selvsagt at eierne av disse områdene ser lønnsomhet i å utvikle områdene sine, sier han.

Ønsker dialog med næringa

Steffensen sier havnestyret ønsker å lytte til næringsaktørene i havna, og han ønsker derfor å invitere dem til å delta i et styremøte til høsten.

– Vi er av den oppfatning at dialog skaper utvikling. Vi vil derfor invitere Reinholdtsen og andre næringsdrivende, samt Øksnes fiskarlag, til å komme i et styremøte og informere oss om deres framtidstanker utpå høsten. Jeg er rimelig sikker på at havnestyret nødvendigvis ikke sitter med fasiten på utviklingen i Øksnes, og lytter mer enn gjerne på innspill fra næringen, sier Steffensen.