Delitek i Alsvåg har i over 20 år jobbet med avfallshåndtering til sjøs, og ved fabrikken i bygda produserer de søppelkomprimatorer til marin sektor.

Nå mener de å ha funnet deler av svaret på det som er en av vår tids største miljøutfordringer, nemlig forsøpling av havet. De har tidligere røpet at de jobber med spennende planer, uten å fortelle hva. Nå letter de på sløret.

– Vi har utviklet en unik løsning som skal begrense forsøpling til havs, sier gründer og daglig leder i Delitek, Asbjørn Larsen.

– Vi kan ikke fortsette å rydde strender i all evighet, vi må stoppe kilden til forsøpling. Og det er der teknologien vår ligger, sier han.

Kontrollsystem

Ifølge FN er de viktiste sjøbaserte kildene til marin forsøpling kommersiell skipsfart, fiskeflåten og offshore- og havbruksinstallasjoner. Disse står for en stor andel av forsøplinga til havs. Delitek har utviklet et kontrollsystem rettet mot marin sektor, som skal brukes av myndighetene.

– Vi har jobbet med avfallshåndtering til sjøs i mange år. Det vi har sett er at noen fartøy kommer til land med enorme mengder avfall, mens noen ikke gjør det. Dette er et område som ikke har blitt kontrollert ordentlig av myndighetene, sier Larsen.

– Det vi har utviklet er et webbasert system som skal kontrollere hva fartøy leverer og ikke. Når et fartøy er på landtur skal de rapportere inn til mottaksanlegget hvor mye og hva slags avfall de har med seg. Dette registreres i en database, hvor myndighetene får opplysninger om hva som er levert. Systemet vil basere seg på normtall for hva som er vanlig avfallstyper og mengder på de ulike fartøyene. De som ikke leverer avfall som harmonerer med normtallene vil få en påpakning, sier Larsen.

Stort potensial

Ideen fikk han for 10-15 år siden, og nå begynner prosjektet for alvor å ta form. De siste års oppmerksomhet rundt marin forsøpling gjør også at Larsen tror dette kan bli langt større enn det han først så for seg.

– Hvis vi ikke gjør noe er det fra FN sagt at det etter hvert vil bli mer plast enn det er fisk i havet. Dette er et verdensproblem, og Norge bør gå i front. Dette kan bli en eksportartikkel til resten av verden, sier Larsen.

– Hvor langt har dere kommet i prosjektet?

– Vi har teknologien og retningen klar, men må kjøre et utviklingsprosjekt for å teste ut datasystemet, sier Larsen.

For å gjøre det må de ha myndigheter og Sjøfartsdirektoratet, som skal drive kontrollen, med på laget.

– Vi jobber nå mot politiske miljøer, og håper å få mer oppmersomhet om prosjektet fremover, sier Larsen optimistisk.