I vår ble det kjent at Øksnes er én av 54 kommuner i landet som til nå er tatt med i regjeringens satsning på å utvikle realfagskommuner. Dette er kommuner som gjennom halvannet år får både økonomisk og faglig støtte mot at de forplikter seg til å jobbe for å heve barns kompetanse innenfor matematikk og naturfag.

Alle barnehagene i Øksnes er med i prosjektet, og planen er at også skolene skal med på sikt. Torsdag var prosjektgruppa, som består av representanter fra alle barnehagene i Øksnes, samlet til møte i Trollskogen barnehage. De går nå for alvor i gang med arbeidet, noe de er ekstra motiverte til etter å ha fått en gledelig beskjed fra Utdanningsdirektoratet.

Midler til nytt utstyr

De har nemlig søkt om nesten 300.000 kroner til å kjøpe inn nytt utstyr og teknologi til barnehagene, og har fått innvilget hele beløpet.

– Vi listet opp alt vi ønsket oss, men hadde aldri forventet å få hele summen, så vi er nærmest i sjokk, sier prosjektleder Cynthia Fagervold.

Pengene skal de bruke til å kjøpe inn nettbrett, interaktive tavler og andre verktøy som skal brukes i realfagsarbeidet ute i barnehagene.

– Dette betyr mye. Nå får vi nytt utstyr i alle barnehagene, og det er noe som vil gjøre arbeidet vi skal i gang med mer motiverende og spennende for både ansatte og unger, sier Fagervold.

Øksnes fikk også tidligere i år over 300.000 kroner i prosjektmidler.

Prosjektgruppa går nå for alvor i gang med arbeidet, og skal arrangere både kurs for barnehageansatte og lage strategiplan i løpet av høsten. Foto: Silje Helene Nilsen

Vil se effekt i skolen

Barnehagene i Øksnes har gjennomført såkalte ståstedsanalyser, og prosjektgruppa skal i gang med å lage strategiplan og fokusområder for de enkelte barnehagene. Alle barnehageansatte skal kurses og styrere og pedagogiske ledere skal jevnlig møtes for å utveksle kunnskap og erfaringer i nettverk.

– Målet er å heve kompetansen i realfag, både blant unger og ansatte. Det er veldig spennende å få være med på, og det er noe vi ser at det er behov for, sier Fagervold.

At arbeidet starter allerede i barnehagen, tror de er viktig.

– Mange sliter med realfag på barneskolen og ungdomsskolen. Ved å starte arbeidet allerede i barnehagen kan det bli lettere for mange videre i skoleløpet, sier Kari Andersen.

– Jeg tror prosjektet vil bevisstgjøre oss voksne i å bruke matematikk og naturfag mer aktivt i hverdagen, sier Oddrun Heimly.