Øksnes-gründer André Reinholdtsen har tidligere fortalt om sine visjoner om en proteinfabrikk på Myre. Tanken er å utnytte hoder, rygger og avskjær fra hvitfisken til produksjon av proteinpulver. Dette gjøres av mange i dag, men det meste går til dyrefôr. Matforskerne i Norfima mener det er langt mer lønnsomme bruksmåter for proteinpulveret enn dette.

– Klarer man å komme inn på et marked for humant konsum vil man få langt bedre priser enn i dag. Det meste av det som er på markedet av kosttilskudd i dag er gjerne produsert av myse, et biprodukt fra osteproduksjon. Det er ingenting i veien for at de heller kunne spist fiskeproteinpulver, sier forsker i Nofima Jan Arne Arnesen til VOL.

Lukt og smak

Utfordringen er smak og lukt av fisk, som forbrukerne i Vesten ikke er så begreistret for. Nofima har nå begynt å se på hva som kan gjøres for å få bort fiskesmaken. Det har de gjort i en forprosjekt, blant annet i samarbeid med Reinholdtsen, finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond.

– Vi har foreløpig bare skrapt litt i overflata, og jobbet i liten skala, men vi håper å få forske mer på dette, for det har gitt spennende resultater, sier Arnesen.

Han forteller at jo ferskere råstoffet er, deso enklere er det å hente ut proteiner fra råstoffet uten at det smaker fisk. De har i prosjektet brukt levendefanget og nyslaktet torsk.

– Vi har brukt veldig ferskt råstoff, og fått lite smak på proteinpulveret. Vi har jobbet en del med torskehoder, men de mest lovende resultatene har vi fått med torskerygger, sier Arnesen.

Markedet utfordringen

Han sier at teknologien er der, men at utfordringen ligger i markedet.

– Jeg har en følelse av at det er en økende interesse for å utnytte restråstoff på en litt mer fornuftig måte, som gjør at industrien forhåpentligvis kan tjene litt mer på dette. Teknisk er dette greit å få til, utfordring er på markedssida, i å få solgt dette til de rette kundene. Men jeg tror interessen for proteiner fra fisk er økende også blant forbrukerne, sier Arnesen.

Nofima viser i en artikkel på sine egne hjemmesider til at det i markedet i dag ikke er uvanlig med priser på over 400 kroner kiloet for proteinpulver.

– For produsentene er det selvsagt snakk om lavere priser, men dette viser litt av det verdiskapingspotensialet som ligger i restråstoffet, og som produsentene kan ta en større del av ved å ta vare på det, og utvikle nye produkter, sier forsker Audun Iversen i artikkelen.