Teknisk hovedutvalg vedtok onsdag å innstille planleggingen av Torstein Reinholdtsens vei som ny adkomstvei til Vornes. I salen satt beboere i området, som i flere tiår har ventet på ny vei, og som øynet håp da kommunestyret ba om at veisaken ble prioritert i vinter.

Etter avstemningen i hovedutvalget, hvor fire av fem stemte for å la veien ligge der den er i dag, stormet tilhørerne opprørt ut av kommunestyresalen. Da hovedutvalget like etter passerte dem i gangen for å dra på en befaring, fikk de «supperåd» ropt etter seg.

– Dette er helt ufattelig, sa Vivi Abelsen, som i likhet med resten av de fremmøtte blant annet reagerte på at Høyres Inge Nilsen ble vurdert som habil i behandlingen av saken.

Spørsmålet har vært reist før, og administrasjonen ba nok en gang utvalget om å vurdere hans habilitet. Hovedutvalget konkluderte som sist med at Nilsen er å anse som habil, da eiendom han har i området ikke berøres direkte av trasevalg. Tilhørerne VOL snakket med etter møtet mente det også er problematisk for habiliteten at han har en bror som bor i direkte tilknytning til den nedre traseen.

Ifølge forvaltningsloven er en offentlig tjenestemann ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse, eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak når han er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken.

Veien går i dag over Sandviksbakken og Halvar Rasmussens vei. Det har lenge foreligget planer om å flytte traseen vekk fra boligområdet og ned til sjøen og Torstein Reinholdtsens vei. Dette har hovedutvalget nå gått bort fra. Foto: Øksnes kommune

Vil la den ligge

Saken, som har vært behørig omtalt i lokalmediene det siste halvåret, gjelder spørsmålet om ny adkomstvei til Vornes. Planen har i flere tiår vært å bygge ny vei langs sjøen fra hurtigbåtkaia, som skal påkobles Torstein Reinholdtsens vei. Da administrasjonen la frem sitt forslag til detaljreguleringsplan for nyveien i mars, ba hovedutvalget om at også muligheten for å utbedre eksisterende vei over Sandviksbakken ble utredet.

Saken er betent, og mobliserte 30-40 beboere i området til møte med lokalmediene i oktober. Det som skulle være en midlertidig veiløsning, er i dag eneste adkomstvei til et tett bebygd område, i stadig vekst. Veien er smal, har ikke fortau eller gatelys og bebyggelsen i området ligger tett innpå veien – noe som gjør en utvidelse vanskelig «uten å fjerne hushjørner» eller redusere trafikksikkerheten, mener administrasjonen. 70 unger mellom 6 og 16 år har dette som skolevei.

Hovedutvalget mener på sin side at det ikke er nødvendig å flytte traseen, og mener det ligger muligheter i oppgradering av Halvar Rasmussens vei.

Fire mot én

Sist saken var oppe ba utvalget om å få fremlagt alt av vedtak og planer som legger føringer for reguleringsarbeidet, samt en oversikt over hvor mye penger som er brukt av budsjettet på 500.000 kroner som er satt av til reguleringsarbeidet. Det etter at formannskapet i oktober kom med krass kritikk av måten saken har blitt behandlet på, og ba dem i et vedtak om å forholde seg til føringer fra tidligere kommunestyrevedtak, og den rammen som er satt av.

Administrasjonen har ikke klart å finne noen andre vedtak om veitrasé enn reguleringsplanen fra 1975. De ba i sin innstilling til onsdagens møte om at saken nå ble tatt videre, og at detaljreguleringsplanen for ny vei langs sjøen ble lagt ut til offentlig ettersyn.

Det ville ikke hovedutvalget være med på.

Arbeiderpartiet og Torgeir Larsen la frem forslag til vedtak om å skrote planer om en veitrasé langs sjøen, for å la veien ligge der den er i dag. Han fikk støtte fra Høyres Inge Nilsen, ØTLs Olav Lind og Aps Britt Marian Olsen. Frps Hans Kristian Hansen, som er tidligere leder av hovedutvalget og møtte som vara for Glenn Stavøy, stemte mot.

– Kompliserende forhold

I vedtaket heter det at ny veiløsning skal løses ved å benytte Halvar Rasmussens vei som adkomst, og innenfor den veigrunn som allerede er avsatt til formålet.

Administrasjonen opptar planlegging av denne ut fra løsning og under hensyn til påpekning fra hovedutvalget. Av reguleringstekniske årsaker og økonomisk begrunnelse innstilles planlegging av Torstein Reinholdtsens vei, heter det i vedtaket.

Vedlagt vedtaket ligger en omfattende begrunnelse med påpekninger og merknader, på to A4-sider, forfattet av hovedutvalgslederen fra Arbeiderpartiet. Der vises det blant annet til at traseen administrasjonen nå har lagt frem ikke er sammenfallende med traseen slik den er fremlagt på reguleringskartet fra 1975.

– Avviket er i seg selv så omfattende at veiløsning over Sandviksbakken må vurderes som ny reguleringssak, skriver utvalget.

I sin begrunnelse pekes det også på en rekke forhold som de mener er «kompliserende i planutkastet» som tar for seg en veiløsning langs sjøen. Følgende ramses opp:

  • Det er ikke avgitt grunn til veitrase av grunneiere som blir berørt av tiltaket.

  • Det står en trafo i traseen.

  • Riving av en tørkesjå.

  • Kystverkets krav til avstand til plastring mot sjø og krav til lysskjerming fra trafikk.

  • Forminner og avstand til sikkerhetssone.

  • Vedtak i byggesak fra Arthur Berg hvor daværende planutvalg (bygningsrådet) i 1987 i vedtak gir intensjon om oppheving av foreslått veitrase.

  • Innskrenking av parkeringsareal til passasjerer med hurtigbåten og vedtak om næringstiltak fra Asbjørn Larsen.

  • Investering av ny vei er et stort økonomisk løft som ikke er tatt inn i økonomiplanen.

  • Forslag til to fortau vil ikke ha noen effekt på trafikksikkerheten all den tid myke trafikanter vil velge korteste vei til skole og sentrum gjennom Halvar Rasmussens vei.

  • Det bringes inn en ny vei som kun tjener biltrafikkens fremkommelighet.

  • Ny vei gjennom området vil øke sommer- og vintervedlikehold. Det er ikke økonomi til å vedlikeholde eksisterende veier.

  • Ny vei i det omfang som det her planlegges for er ikke bærekraftig.

De ramser også opp en rekke punkt som de mener er muligheter som ligger i oppgradering av Halvar Rasmussens vei. Blant disse er at de mener veigrunn i dette området er avsatt til formålet. De viser også til at oppgradering av veien vil løse oppgradering av vann- og avløpsanlegget, og at trafikkbildet er endret som følge av nedleggelse av masseuttak i Vornes. De viser til at det også uansett må iverksettes trafikksikkerhetstiltak for denne veien.