I tirsdagens budsjettdebatt i formannskapet i Øksnes kom forslag om nedlegging av hovedutvalgene fra partier både i posisjon og opposisjon.

SV, KrF og Ap la på bordet et felles forslag til budsjett og økonomiplan, som inkluderte nedlegging av de tre hovedutvalgene fra neste år. Innsparingen i kroner og øre er på 100.000 kroner i året, og utvalgene ble "ofret" for å ha råd til én ekstra lærlingplass i kommunen.

Politisk organisering

Øksnes har i dag tre hovedutvalg – ett for hver av de kommunale sektorene teknisk, helse og sosial og skole, barnehage og kultur. Disse består av medlemmer valgt av partiene, som kan vedta innstillinger i saker som omhandler deres sektor, før sakene går videre til formannskap og kommunestyre. De har også avgjørelsesmyndighet i enkelte saker.

Kommunene i Vesterålen har ulike modeller for politisk organisering. I Bø og Andøy har de ikke utvalg, kun formannskap og kommunestyre. I Hadsel har de samme modell som i Øksnes, mens Sortland har slått tre utvalg sammen til ett stort driftsutvalg. Dette består av kommunestyremedlemmer. I Øksnes velges utvalgsmedlemmene av partiene, og disse er ikke nødvendigvis folkevalgte.

– Vi har fått signaler fra noen av våre medlemmer i utvalgene om at de ikke helt ser nødvendigheten av utvalgene. Vi ser også tilbakemeldingene som har kommet fra utvalgene i budsjettprosessen, hvor det egentlig bare er ett utvalg som har kommet med en uttalelse. Det sier litt. Vi mener det også er en viktig signaleffekt å vise at vi er villige til å ta kutt på politisk nivå, sa Aps Yngve Hansen i møtet, som var innkalt som vara for Høyres Jonny Rinde Johansen.

Samme forslag kom fra ØTL, som i sitt budsjettforslag viste til undersøkelser om at politikere i utvalg ofte blir forkjempere for sine fagområder, og mister det helhetlige perspektivet.

Ikke uproblematisk

Leder av hovedutvalg for skole, barnehage og kultur, Hilde Høidahl Vottestad (SV), har forståelse for forslaget.

– Dette er et resultat av at alle tar sitt ansvar på alvor, og leter med lys og lykter for å få budsjett og økonomiplan i havn. Da velger formannskapet å ta der det smerter minst, for å unngå å ramme barn, unge og andre utsatte grupper. Ut fra den økonomiske situasjonen kommunen er i, så har jeg forståelse for forslaget. Da er det de lovpålagte oppgavene som må prioriteres, sier Høidahl Vottestad.

Hun mener likevel ikke det er uproblematisk.

– Det er ikke alle saker i et utvalg som går videre i det politiske systemet, så saksmengden til kommunestyret vil nødvendigvis øke. Gjennom utvalgene legger en også til rette for bredere politiske prosesser. Utvalgene gir rom for flere å kunne delta i demokratiet, uten å måtte være valgt medlem av kommunestyret. Som et ledd i rekruttering til, og styrking av lokalpolitisk arbeid, kan utvalgene ha en viktig misjon. Jeg var selv vara og fast medlem i utvalg før jeg ble medlem av kommunestyret, og det er en fin måte å bli kjent med politiske beslutningsprosesser på, sier Høidahl Vottestad.

Sps John Danielsen er overrasket over forslaget. Han mener det vil svekke demokratiet og folkestyret i Øksnes.

– Prinsippet om et levende lokaldemokrati forsvinner, og vi sentraliserer makt på få hender. Utvalgene har kunnet gå mer i dybden av saker, og har vært positiv for utvikling av kommunen. De har for vår del også bidratt til rekruttering inn i politikken, sier Danielsen til VOL.

Ut mot egen partiledelse

Leder av teknisk utvalg, Torgeir Larsen (Ap), er svært kritisk til forslaget fra blant annet eget parti.

– Dette var et benkeforslag fremmet av et varamedlem til formannskapet. Det finnes ikke noe faktagrunnlag eller en troverdig utredning som grunnlag for å vurdere spørsmålet, sier han og presiserer at han uttaler seg på vegne av seg selv, og ikke hele hovedutvalget.

Larsen sier forslaget heller ikke er behandlet internt i Arbeiderpartiet.

– Omkamp, kjekling og værhanepolitikk ser ut til å være det sentrale for Øksnes Aps medlemmer i formannskapet, sier han, uten å ville utdype det mer.

På spørsmål fra VOL om problematiske sider ved å legge ned hovedutvalgene, sier Larsen følgende:

Forslaget begrunnes nærmest som en redning for økonomien i kommunen. Det har ingen troverdighet. Innbyggerne i Øksnes tenker nok selv hva som er problematiske sider ved dette, sier han.

Leder i teknisk utvalg, Torgeir Larsen (Ap).

Kjenner seg ikke igjen

I tirsdagens formannskapsmøte var Arbeiderpartiet representert ved partiledelsen, ved partileder Yngve Hansen og ordfører Karianne Bråthen. Til kritikken om kjekling og værhanepolitikk svarer Hansen at styret i Øksnes Ap ikke kjenner seg igjen i dette.

– Arbeiderpartiets medlemmer i formannskapet forholder seg til partiets vedtekter og retningslinjer for partiarbeid, sier han.

Hansen forsvarer også forslaget han fremmet i tirsdagens møte. Han bekrefter at budsjettforslaget ikke er partibehandlet, og at det ble fremmet av representanter fra tre av posisjonspartiene. Dette kan endre seg frem mot kommunestyretmøtet 12. desember, hvor saken skal avgjøres.

– Har dere vurdert konsekvensene av en eventuell nedleggelse av hovedutvalgene?

– Det vil bli noe mer saksbehandling i formanskapet. Vi må nok se på delegasjonsreglementet igjen, på hvilke saker som skal delegeres til formannskap og til administrasjon, men jeg er ikke bekrymret for stor saksmengde. Veldig mange av sakene som er innom utvalgene blir uansett behandlet i formannskapet, og vi har nylig delegert en del saker til administrasjonen, sier Hansen.

Leder i Øksnes Ap, Yngve Hansen. Foto: Silje Helene Nilsen

Svakheter i systemet

Etter det VOL erfarer har ingen av partiene i Øksnes tradisjon for å behandle saker internt på medlemsmøter før de skal opp i hovedutvalgene, men oftest først i forkant av kommunestyremøter. Utfallet av det kan bli, som vi har sett flere ganger i år, at ett og samme parti sender ett signal i utvalg, et annet i formannskap – for så å komme med et nytt standpunkt i kommunestyret.

Hansen mener dette er en svakhet ved det politiske systemet i Øksnes, som han mener vil bedre seg ved nedleggelse av utvalgene. Hansen er ikke enig med Danielsen i at prosessene blir mindre demokratiske. Han peker på at de fleste utvalgsmedlemmene ikke er folkevalgte.

– Det er kommunestyret som velger medlemmer til utvalgene. Noen partier velger folkevalgte, det har ikke vi i Arbeiderpartiet gjort – og det har kanskje ikke vært så lurt. Utvalgsmedlemmene er ikke nødvendigvis med i kommunestyregruppa, og det gjør det mer komplisert, sier Hansen.

– Kan man ikke gjøre noe med rutiner og kommunikasjon internt i partiene, i stedet for å legge ned utvalgene?

– Politikk drives på frivillig basis, og det blir for omfattende om partiene skulle ha gode prosesser i forkant av alle utvalgsmøtene. Kanskje hadde det vært lettere om utvalgene også bestod av folkevalgte.

– Er ikke det et alternativ, å sørge for at utvalgene består av kommunestyrerepresentanter?

– Det kunne vært gjort, og det er noe neste kommunestyre kan vurdere om to år, sier Hansen.

– Ser du andre utfordringer ved nedleggelse av hovedutvalgene?

– Jeg kan se at utvalgene er en rekrutteringsarena inn i politikken, men mener det kanskje ikke er den beste arenaen å gjøre det på når medlemmene må sitte der uten oppbacking fra medlemsmøter, sier Hansen.