Øksnes kommune og Kystverket har de siste årene hatt en uenighet gående om ansvar og eierskap til havna i Nyksund, inkludert de to moloene på stedet.

Statlig eller kommunal?

Kystverket sier de nå har hatt en opprydning i sin praksis, og mener havna egentlig har vært Øksnes kommunes ansvar siden 1969, da Nyksund ble overskjøtet fra Staten til kommunen. Kommunen mener på sin side at overdragelsen aldri innebar stedets status som statlig fiskerihavn, og har påpekt at Kystverket har fortsatt å stå for vedlikehold av moloene opp gjennom årene, sist i 2009. De markedsførte også Nyksund som en statlig fiskerihavn på sine hjemmesider så sent som i 2013 og har uttalt seg som eier i reguleringssaker.

Ingen av partene har vært til å rikke i saken, og i oktober sendte kommunen saken til Samferdselsdepartementet, og ba dem om en endelig avgjørelse på om havna er statlig eller kommunal. I mellomtiden trenger moloene i Nyksund vedlikehold, men så lenge ingen vedkjenner seg eierskap og ansvar, blir lite gjort.

Moloer eller veianlegg?

Departementet jobber med saken, og har i den anledning bedt Kystverket om svar på flere spørsmål – blant annet om hvorfor de i ett av brevene kommunen har vedlagt saken mente havna var statlig, og i et annet at den var kommunal.

– Ut fra de nevnte vedleggene som fulgte kommunens brev til departementet kan det synes som om det fra Kystverket Nordland i 2008 er gitt tilbakemelding om at Nyksund havn er en statlig fiskerihavn, mens det i brev fra Kystverket Nordland til kommunen i 2013 slås fast at Nyksund havn ikke har status som statlig fiskerihavn, og at havna er definert som kommunens sjøområde, skriver avdelingsdirektør Thomas Kobro i Samferdselsdepartementet i et brev til Kystverkets hovedkontor i Ålesund.

– Før departementet kan ta stilling til eier- og ansvarsforholdene for moloene i Nyksund ber vi om at Kystverket klargjør om Nyksund fortsatt er å betrakte som en statlig fiskerihavn, om havna er en næringsaktiv fiskerihavn, og om de to moloene som er veiforbindelse mellom Nyksundøya og Ungsmaløya og Nyksundøya og Langøya er å betrakte som moloer eller som rene veianlegg.