Fra utsiden ser SMTs lokaler ut som en organisme i endring. Det grønne butikklokalet ved Strandgata i Sortland har en diger bakkropp. Innenfor dørene blir du presentert for alt som du en eller annen gang har hatt bruk for. Og har de ikke det du leter etter, kan de reparere det du har ødelagt.

Når du står innerst i butikken, omgitt av det meste som kan radiostyres, er det en dør på innerveggen. Innenfor den døra åpenbarer det seg et digert verksted der sveiseglørne flyr og det er påbudt med hjelm.

En av arbeiderne forteller om dagens oppdrag: Stålbjelker skal sveises sammen og klargjøres for galvanisering. Bjelkene er en liten del av et større prosjekt som SMT leverer til. De har spesialisert seg på stålkonstruksjoner som underleverandør, men de kan også kjøre større prosjekter selv. I teorien kan du gå inn i butikken med behov for en propell til et modellfly, og gå ut med bestilling på en industribygning.

Kreativitet

De som kjenner bedriften og har vært på besøk i det mange ganger påbygde lokalet i Strandgata 50, vet at det er vanskelig å si med få ord hva de driver med. Ved første øyekast kan det virke som om de har forsøkt å fylle alle nisjer.

– Målet vårt er å være en problemløser for kunden.

Styreleder, daglig leder og medeier i SMT, Emil Nilsen, erkjenner at det å løse folks problemer høres så lett ut, men at det egentlig er ganske vanskelig. Det krever innsikt og kreativitet. To ting som ikke kommer av seg selv eller over natta.

Bedriften som ble grunnlagt av Emils far Willar Nilssen i 1952, startet som et sveiseverksted. Noen år senere ble det produksjon av stiger, flaggstenger og støpejernsporter som var populære på den tiden. Videre gikk det i traller, sykkeltilhengere og traktortilhengere, for å nevne et lite utvalg. Navnet den gangen var Sortland Sveiseverksted.

I dag er listen lang over de segmentene som SMT dekker over:

  • Industributikk

  • Hage, park og snø-avdeling

  • Hobbyavdeling

  • Båtmotorer

  • Sveiseverksted

  • Serviceverksted

  • Bygg og anlegg

  • Nettbutikk

Alt kan repareres

Tore-Paul Nilssen, Emils bror, er selger på avdelinga for hage, park og snø. Han forteller om tiden da snøplogene kom inn for å skifte skjæreblad.

– Som sagt – alt kan repareres. Vi reparerte skjæreblader hele vinteren. I dag er det ofte lettere å skifte ut hele produktet enn å reparere det. Slik tenker ikke vi. Folk kommer hit med ting som trenger en liten sveis. Istedenfor å kjøpe nytt, får de fikset det for en rimelig penge. Butikken vår er trang, men den rommer mye, mangler du en skrue eller en slange – eller en ny gressklipper – er sjansen stor for at du finner den hos oss, sier Tore-Paul.

Han viser til at om du kommer inn med et problem, går du ut med noe som hjelper deg til å løse det. Det kan være i form av en reparasjon, riktig verktøy, en del eller et produkt som dekker behovet ditt, enten det er industriprodukter eller hobbyprodukter

– SMT har hele tiden vært nødt til å tilpasse seg endringer. Det har skjedd voldsomt mye i denne bedriften. Å være kreativ og å finne løsninger er en nødvendighet. Du kan si vi har fått det inn med morsmelka, sier Tore-Paul.

Han sikter til faren Willar Nilssen og familien som på farssiden kom fra Roksøy. Bestefaren drev lokalbåten «Trafikk» som gikk i rute mellom småstedene på strekningen Hadsel-Risøyhamn. Sønnene hans var nevenyttige, med yrker som smed, snekkere, regnskapskyndig og etter hvert gründere da Willar mønstret av farens båt for å starte Sortland Sveiseverksted.

Ny retning

Den mest merkverdige retningen tok selskapet for litt over ti år siden da de startet å selge modellbiler og andre radiostyrte leketøy. Noen år senere var en nettbutikk på lufta. Nå er tredje versjon av nettbutikken klar for kunder i hele landet.

– Vi må fornye oss på nett, sier Emil Nilsen.

Er det noe bedriften kan, så er det å finne nye ting å tjene penger på. Nettsatsingen pløyer likevel dypere når SMT bryter nytt land. Den tar hele sulamitten av produksjon, stålkonstruksjoner, modellfly og høytrykksspylere, oppløser dem til digitale enere og nullere og sender dem ut til nettsiden rcpro.no.

– I det øyeblikket en bedrift åpner for nettbutikk i Norge, har den åpnet for 5 millioner potensielle kunder, sier Emil.

Nye kunder er en av grunnene til å starte nettbutikk. En annen er at økt åpningstid gjennom nettsatsing, gir bedre kundeservice.

– I dag er det slik at kundene kan være i kjøpsmodus klokka åtte om kvelden. Når de googler et produkt vi fører, skal nettbutikken dukke opp, og kunden må få svar på alle spørsmålene sine gjennom informasjonen på nettsiden. Da konverterer vi søk til salg, sier Emil.

Den sindige mannen gestikulerer når han snakker om nettsatsinga. Det er tydelig at Emil får glede av å ta ut tannhjulene i forretningsdrifta, pusse dem, olje litt, og så sette de tilbake og se maskineriet fungere bedre.

– Alt vi selger i nettbutikken er inne på lager. Lokale kunder får dermed et stort utvalg tilgjengelig i butikken, samtidig som de kan bruke nettbutikken som katalog over hva vi fører, sier Emil.

Økt salg

Salget i nettbutikken vil i 2016 være på rundt fire millioner kroner. En liten del av den totale omsetninga på 29 millioner kroner som SMT hadde i fjor. Satsingen på nett har hatt oppsving de siste par årene, godt hjulpet av kunder helt andre steder enn Vesterålen.

– For eksempel har vi solgt mange strømaggregater, som er et typisk industriprodukt. Kundene har vært på Østlandet. Hvorfor nettopp aggregater har slått an, vet jeg faktisk ikke, sier Emil.

Tendensen viser at industrivarer er blitt mer populære varer å kjøpe inn via nett.

– De nye systemene i nettbutikken vil gjøre det enklere for bedrifter å handle fra oss, sier Emil som viser til at økt salg vil gi nye endringer i bedriften.

Den digitale butikken som snart lanseres i ny versjon, vil ha en tydeligere merking av produktkategoriene og skille tydelig mellom de som er interessert i hobby og de som leter etter en ny snøfreser.

Byggeplaner

Butikklokalet i Strandgata undergår nå en ommøblering. Selgeren på hobbyavdelinga får blant annet sitt eget kontor. Emil Nilsen avslører at det kan komme ytterligere investeringer i Strandgata.

– Tiden er snart moden for å gjøre noe med butikken. Da tenker jeg på å utvide den. Arealet i dagens lokale tilsvarer én fjerdedel av behovet, målt opp mot størrelsen på sortimentet.

Når en eventuell utbygging skjer, er foreløpig ikke avgjort. Om alt går etter planene og nettsalget tar av, kan det bli nye satsinger andre steder i landet også.

– Med et lager på det sentrale Østlandet vil sending av varer i Sør-Norge ta betraktelig kortere tid. Det gir et bedre servicetilbud til kundene våre, sier Emil.

– Sats på nett

Innehaveren av SMT legger ikke skjul på at han mener flere butikker på Sortland burde opprette nettbutikk. Dagens kunder forventer å handle hos deg døgnet rundt. Da holder det ikke med en Facebook-konto og åpningstider mellom 10 og 17. Er butikken stengt, taper du salget, sier Emil.

Han mener lokale butikker som ikke tilpasser seg den nye tiden, vil slite med å overleve i framtiden.

– Skal du overleve på nett, bør du sette deg grundig inn i digital markedsføring. Da holder det ikke kun å kjøre en annonse i lokalavisa. Papir er stein dødt i så måte. Om du ikke har tid eller interesse av å sette deg inn i hvordan bedriften din bør markedsføres digitalt, bør du ta kontakt med noen som kan gi deg veiledning eller gjøre jobben for bedriften din. Storhandelskonsepter og netthandel vil dominere om fem år, spår Emil.

SMT er vant til å endre seg, og Emil tror framtiden vil bringe stadig raskere endringer. Det går likevel en rød tråd gjennom hele virksomheten. Bedriften har kombinert kunnskap om å reparere ting med skitne hender, med en framoverlent digital satsing.

– Å si noe om hvordan verden er om ti år, er en umulig oppgave. Det vi kan gjøre er å henge med i utviklinga. Og det er nok riktig i at vi fortsatt kommer til å være en bedrift som først og fremst løser problemer for kundene våre.

Sveis & Maskinteknikk (SMT)Stiftet: 1952Antall ansatte: 26Aksjekapital: 350.0002015Driftsinntekter: 29 mill.Driftsresultat: 500.000,- (Forbehold om små justeringer, regnskapet ennå ikke ferdigstilt)

2014Driftsinntekter: 17,9 mill.Driftsresultat: -958.000,-