– Det er en hodepine at et helikopter som er så forsinka fra leverandøren gir oss operative utfordringer. Det har vært veldig frustrerende, sier Ine Søreide.

Det norske Forsvaret bestilte 14 NH-90 helikoptre i 2008, hvor av seks til de nye fregattene til Sjøforsvaret og åtte som skulle erstatte Kystvaktas gamle Lynx-helikoptre.

Klare i år?  – Det betyr enkelt og greit at vi ikke kan ta de med til havs Det er avdekket nye begrensninger med Forsvarets nye kystvakthelikoptre NH90.

Helikoptrene skulle i utgangspunktet være på plass innen 2008, men sen og mangelfull leveranse fra fabrikken og innkjøringsproblemer har stadig forsinket prosessen kraftig. I april 2017 har helikoptrene fortsatt ikke blitt tatt i bruk. Ifølge forsvarsminister Søreide er det i ferd med å endre seg.

– Målet er at er at NH-90-helikoptrene blir endelig klare og blir integrert på fartøy i løpet av året og neste år, sier hun.

En annen utfordring med helikoptrene, som ble avdekket tidligere i år, var at de ikke tålte å stå plassert på kystvaktas skip, i rom sjø. Det arbeides med å klargjøre kystvaktfartøyene slik at lignende skjer igjen. KV «Svalbard» blir klargjort neste år, mens de andre skipene skal være ferdige i løpet av inneværende år.

Tekniske spesifikasjoner Må holde seg innaskjærs Begrensninger på de nye helikoptrene tvinger KV Senja inn i smult farvann.

Forsvarsministeren innrømmer at helikopterforsinkelsen har vært krevende, men at det også har handlet om forhold som har vært vanskelig å gjøre noe med.

– Beslutningen om å gå videre med HN90 helikoptrene ble tatt i 2013. Noe av utfordringen underveis har vært at det har vært vanskelig å få ut tekniske spesifikasjoner fra leverandøren, sier hun.

Eriksen synes ikke hun er kvalifisert til å svare på om regjeringen angrer på bestillingene av NH90-helikoptrene.

– Det spørsmålet må nesten stilles til mine forgjengere. Jeg har hele tiden vært nødt til å forholde meg til at vi skal gå videre med helikoptrene. Kjøpene ble evaluert for fem år siden og intensjonen da var å evaluere fortløpende, sier hun.

Kapasitet og rekkevidde Kystvakta venter fortsatt på de nye helikoptrene For 15 år siden bestilte Forsvaret 14 nye NH-90-helikoptre. De er fortsatt ikke på plass.

Søreide understreker at det ikke nødvendigvis ville vært en fordel å i stedet gå for såkalte «hyllevarehelikoptre».

– Det er ikke sikkert at såkalte «hyllevarehelikoptre» ville vært bedre egnet og ville bidratt til å øke Kystvaktas kapasitet. Andre helikoptertyper kunne også gitt utfordringer. Årsaken til at vi fortsatt prioriterer HN90-helikoptrene, er fordi vi mener at de er det beste, sier hun.

– NH90-helikoptrene er veldig gode helikoptre vi mener kan løse Kystvaktas oppdrag på en god måte. De har særlig god kapasitet og rekkevidde og vil bidra til at Kystvakta blir mer mer effektive ved redningsoperasjoner og kontroller, sier hun.

Fases inn om noen år Nå er det slutt for historisk helikopter I år er det 33 år siden det første Lynx-helikopteret landet på norsk jord.

En endelig versjon av NH90 helikoptrene skal etter planen leveres fra produsenten i løpet av året. Da skal de sjekkes grundig og må møte kravene som i utgangspunktet var stilt i kontrakten. Men det vil enda ta noen år før de er ferdig innfaset på Forsvarets fartøyer.

– Når NH90 er ferdig innfaset på Sjøforsvarets fartøyer i 2020–2022, er NH90-systemet planlagt å være fullt operativ, uttalte spesialrådgiver Birgitte Frisch i forsvarsdepartementet til aldrimer.no tidligere i år.

Hun uttalte at den midlertidige versjonen av helikoptre har hatt klare operative begrensninger når det gjelder bruken av helikoptrene om bord på Kystvaktas fartøyer.

– Dette vil bedre seg etter innfasing av endelig versjon av helikoptrene og være endelig løst når NH90 er ferdig innfaset om bord på Sjøforsvarets fartøyer i perioden 2020–2022, opplyste Frisch til aldri.mer

Danskene gikk lei

Det er NHIndustries som produserer de mye omtale NH-90-helikoptrene, et konsortium der Nato-landene Tyskland, Frankrike, Italia og Spania har eierinteresser. Hovedkontoret ligger i franske Aix-en Provence. En NATO-organisasjon, NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) ble opprettet av deltakernasjonene i prosjektet i 1992, og har sitt hovedkvarter i tilknytning til NHIs hovedkontor.

Det er slett ikke bare Norge som har latt seg irritere over forsinkelser med helikoptrene.  Flere andre nasjoner har også blitt harme over alle problemene som helikoptrene har ført med seg. Danskene, for eksempel, gikk lei alle forsinkelsene og satset i stedet på en amerikansk helikoptertype.