Det er blant momentene som påpekes i Krisesenteret Vesterålen sin årsrapport for 2016, som nå er sendt til kommunene.

– Uløselig utfordring

Krisesenteret har i dag fire faste ansatte i ulike stillingsprosenter, pluss ti tilkallingsvikarer.

Daglig leder Nann-Eli Rushfeldt gir skryt til sine ansatte i rapporten.

– De ansatte har stilt opp til alle døgnets tider og gjort en kjempejobb.

Det er likevel utfordringer med å skaffe nok vakter når det er mange brukere av Krisesenteret.

– Det er en utfordring på grunn av usikker arbeidsmengde, men det ses ikke noen måte å løse dette på. Det må kontinuerlig jobbes med å skaffe nye vakter, slik at senteret har en tilstrekkelig stor stab, skriver styret i sin beretning i rapporten.

God økonomi

Økonomisk sett går det uansett godt for senteret. Blant annet gir salg av tjenester til fire lofotkommuner gode inntekter.

Driftsinntektene var i fjor på 4,5 millioner kroner, mens kostnadene var på 3,8 millioner. Driftsresultatet endte dermed på 708.000 kroner. Årsresultatet ble på 680.000 kroner i pluss.

– Den økonomiske situasjonen er meget bra. Senteret har vært godt drevet siden oppstarten. Det er i stor grad på grunn av at ansatte har gjort en fantastisk jobb og stilt opp når det har vært behov, skriver styret.

– Mange bidrag

Mange rause givere har også bidratt med midler til mennesker i krise. Rushfeldt skryter av bidragsyterne.

– Vi har i 2016 fått gaver fra flere, noe som har kommet godt med. Tusen takk til alle som har gitt pengegaver. Vi har også fått flere brukte ting gjennom året fra privatpersoner, skriver hun i årsrapporten.