– Her sitter vi når vi skal prøve nye viner. Det er såkalte smaksprøver, forteller Marianne Nordvoll Breivik.

Hun er daglig leder for Vinmonopolet på Sortland, noe hun har vært i 11 år. Vi sitter på kjøkkenet til Vinmonopolet, som er plassert i førsteetasjen i Sortland storsenter. Nordvoll Breivik har hatt sansen for vin mesteparten av livet, men det var først da hun trådde inn i Vinmonopolets rekker at interessen ble noe mer spisset. Etter hvert som stadig flere flasker ble konsumert, vel å merke i embeds medfør, vokste kunnskapen seg stadig større.

– Jeg jobbet i Aetat før jeg startet her, og hadde ikke noe annet forhold til vin enn en vanlig forbruker. Det har endret seg mye. Nå har vin blitt en lidenskap, sier hun.

Lager: Selv om lageret har mye vin, er det meningen at de fleste varene skal være ute i butikken til enhver tid.

Etter så mange år som daglig leder ved polet, er det naturlig å spørre henne om hva som har overrasket mest i løpet av årene på.

– Det er at smaken endrer seg så raskt. Det kommer stadig nye smaker som er spennende, sier hun.

Må ha kunnskap

Selv om essensiell vinkunnskap er vesentlig for å kunne jobbe i Vinmonopolet, er det likevel en annen egenskap eller ferdighet som Breivik Nordvoll mener er like viktig. Det er at man er kapabel til å omgås folk. Er du en einstøing som foretrekker å snakke i enstavelsesord, blir det krevende å håndtere kunder.

– Liker du å være sosial, så er polet stedet å være. Er du ikke sosial, kan du ikke jobbe her, sier Norvoll Breivik.

I likhet med de fleste andre arbeidsplasser består arbeidsstokken ved Vinmonopolet av mange ulike typer ansatte. De fleste har det til felles at de er glad i vin, men kan man arbeide der om man er avholdsmann eller kvinne?

– Ja. Det er nok mulig. Når man smaker på vinen så spytter man jo den ut. Samtidig er de fleste som arbeider her lidenskapelig opptatt av vin, både i jobb og privat, så det er neppe veldig mange avholdsfolk som er ansatt i Vinmonopolet, sier hun.

Ble bitt av basillen

Vi tar en liten runde rundt i lokalet. Selve butikken er pakket tett med flasker i mange størrelser og varianter. Det aller meste er vin, rød eller hvit. Men ølseksjonen vokser og får stadig mer plass. Alt er organisert. De ulike vinene er seksjonert etter land. Eksakt hvor mange flasker som finnes i butikken vites ikke, men det sies at sortlandspolet er kapabel til å tilby omtrent 1.000 produkter til enhver tid. Weronica Hansen har jobbet ved polet i 16 år. Hun søkte på en lørdagsjobb, og ble raskt bitt av basillen. Hun forteller at det er vesentlig forskjell på å jobbe på polet i dag sammenlignet med da hun startet.

– Da solgte man fortsatt varene over disk. Man fikk ikke den samme kontakten med kundene, og det ble mer avstand. Jeg liker bedre slik det er nå, der kundene kan gå fritt i butikken og handle. Det blir en helt annen opplevelse for både oss og dem, sier hun.

Pusser opp

Vinmonopolet på Sortland er midt på det såkalte poltreet når det gjelder størrelse. Ikke blant de minste, men langt fra blant de største.

– Det er et kategori fire-pol. Skalaen går fra én til syv, der syv indikerer den største størrelsen. Inndelingen er basert på forventet litersalg, fra 35.000 liter i de minste butikkene til over millionen hos de største, forteller Kim Brenno.

Detaljer: Isabelle Pedersen bruker en del av tiden sin på å sette nye varer i hyllene, og da er det viktig at de står rett.

Han er tilfeldigvis innom polet på Sortland den dagen Sortlandsavisa er på visitt. Han er på besøk i forbindelse med at sortlandsavdelingen er i ferd med å få ny innredning.

– Polet får mer moderne farger. Poenget er at alle butikkene skal se mer like ut. Det er dessuten 15 år siden det ble gjort noe her, så det er nok på tide, sier han.

En hane blant høner

Tarkan Eitrheim er per i dag én av tre menn som arbeider ved polet på Sortland. Han er under opplæring, og har nylig ankommet fra Haugesund.

– Jeg trives veldig godt. Det er en edruelig gjeng med godt humør, smiler han.

Den ferske medarbeideren legger ikke skjul på også han har en lidenskapelig interesse for vin, og at det er hovedårsaken til at han startet å jobbe der.

– Men jeg er bare en glad amatør, altså, humrer han.

Siden haugalendingen er under opplæring, innrømmer han at det er mye å sette seg inn i. Det mest krevende, mener han, er å kunne gi kundene presise svar på enkelte spørsmål.

– Det kan noen ganger være vanskelig å tolke spørsmålene til kundene og hva de eksakt leter etter. Men jeg føler det går stadig bedre. Det handler nok mye om erfaring, sier han.

Godt skolert

Vi returnerer til kjøkkenet og til konversasjonen med Nordvoll Breivik. Hun sitter pent plassert på en stol i den klassiske lyseblå Vinmonopol-skjorten, eller blusen, som er obligatorisk habitt for alle ansatte.

– Jeg har aldri hatt så lavt klesbudsjett som etter at jeg startet å jobbe på polet. Du slipper å tenke over hva du skal ha på deg om morgenen, noe som er veldig praktisk, smiler hun.

Lengst: Weronica Hansen har lengst ansiennitet blant dagens ansatte på polet, med snart 20 år.

Vinmonopolet sentralt er ikke bare opptatt av at de ansatte skal ha proper bekledning. De krever også at de skal ha kunnskap og kompetanse langt over gjennomsnittet. Å ha drukket utallige hyllemeter med vin i raffinerte selskaper, er ikke nok. Opplæringen måles i kvalitet. Det er derfor obligatorisk med varefaglig utdanning som går over fire trinn. Innholdet i opplæringen dekker det meste av sortimentet. I tillegg lærer de ansatte å sette vin til mat.

– Vi har nyhetssmaking seks ganger i året, i tillegg til eksterne prøvinger og tema mat og drikke to ganger per år. Det er i det hele tatt mye smaking og vedlikehold av kunnskapen. Og så er det slik at vi har litt forskjellige kompetanseområder. Noen er gode på rødvin og hvitvin, mens andre har mer kunnskap om øl, sier Nordvoll Breivik.

Klare retningslinjer

Det er på tide å samle de ansatte til et bilde. Bare tre av dem har anledning til å være med, siden noen har gått av vakt. Latteren sitter løst. Kommentarene kommer raskt.

Hjelpsomme: Daglig leder Marianne Norvoll Breivik, Isabelle Pedersen og Karin Bang ved Vinmonopolet på Sortland er opptatt av å være hjelpsomme og blide overfor kundene. Det er også noe de blir målt på av anonymt utsendte kunder fra Vinmonopolet.

Stadig flere kunder kommer innom. Stemningen er uformell og ledig. Staben har en lett og uformell tone. Og ikke minst er de vennlige og blide. De to sistnevnte kategoriene er svært viktige hos de ansatte som jobber på polet. Faktisk er det noe man blir målt på.

Regler: Disse kundereglene må de ansatte følge til enhver tid.

Hun viser til et ark som henger på kjøkkenet, med overskriften «Våre fem absolutter». Der står det listet opp flere punkter som de ansatte skal kunne på rams, og ikke minst benytte seg av i praksis. Et av punktene heter «Se», og handler om at kunden skal bli sett og møtt med et smil. Et annet heter «Mer», og innebærer å spørre kunden om det er noe annet de trenger hjelp til. Med ujevne mellomrom dukker nemlig såkalte mysteryshoppers opp i butikken, og på alle andre pol landet rundt. Disse skikkelsene, som kan være alt fra unge hipstere til en oldemor i vadmelsbukse og pelskåpe, er sendt ut av Vinmonopolet. Formålet deres er å teste ut om de ansatte opptrer i tråd med selskapets retningslinjer. Gjør det ikke det, blir det anmerkning og påpakning. Tidligere var mysteryshopperne forholdsvis enkle å plukke ut, men ikke nå lenger. Det kan være hvem som helst.

– Målet vårt er å ha rundt nitti prosent oppslutning på testene, noe vi vanligvis har. Sist vi ble testet lå vi litt under på noen områder. Men det skal vi rette opp igjen, sier Nordvoll Breivik.

Langer alkohol

Polets rikholdige, og for de aller fleste forlokkende, varesortiment, er fristende for mange av oss. Inkludert dem om ikke er myndige. At disse stadig gjør hva de kan for å skaffe seg alkohol, er noe de ansatte på vinmonopolet må forholde seg til.

– Personer som langer er det en del av. Vanligvis har vi blitt flinke til å peke de ut. Det har til og med hendt at vi har sett noen lange over polvarene til mindreårige rett utenfor butikken. Det var en episode der en kollega gikk sporenstreks bort og tok varene fra ungdommene, sier Isabelle Pedersen.

Ifølge statuttene til Vinmonopolet, er sosial kontroll den viktigste oppgaven. I det ligger det, som nevnt i eksemplet over, at ingen under 18 år skal få kjøpt vin, øl eller brennevin i butikkene. For å nå dette målet skal alle under 25 år vise legitimasjon.

Flere apper

Hva så med Vinmonopolet fremover? Ligger det an til revolusjonerende endringer? 2022, om fem år, fyller Vinmonopolet hundre år. Hva har blitt annerledes da?

– Ting utvikler seg og går fremover hele tiden. Jeg tror ikke teknologien tar fullstendig over. Selvbetjente pol, for eksempel, ser jeg ikke for meg med det første. Det handler nok mer om at kundene kan gjøre mer selv i forbindelse med apper. Der kan de for eksempel sjekke nye vintyper, legge inn bestillinger og mye mer. Det tror jeg det blir mer av, sier Nordvoll Breivik, før hun forsvinner bak en hylle.

Polet fylles stadig opp av nye kunder. Det blir trangere og mindre plass. Stemningen er fortsatt lett og lystig. Det klirrer i flasker. Helga nærmer seg. Det er tydelig at mange ser fram til å kose seg med et glass, en flaske og kanskje en kartong eller to. Og det er nettopp den koselige stemningen som kjennetegner atmosfæren på Sortland vinmonopol. For mange er det kanskje koselig nok med selve alkoholen. Likevel, det mest tiltalende der er ikke alkoholen, selv om det sikkert finnes noen som mener det også. Det er først og fremst menneskene som jobber der som varmer mest.