Som vi skrev tidligere i uka, var Arbeidstilsynet 10. mai i år på tilsyn hos brann- og feiervesenet i Sortland, der det ble avdekket to mangler.

«Skitten sone» i bil

Under tilsynet kom det fram at feierne bruker biler uten todelt varerom med adskilt ren og skitten sone.

– Dette medfører at hele bilen er å anse som skitten sone, og arbeidstakerne blir eksponert for støv/sot og avdunsting fra feierutstyr under transport og pauser i bilen. Det var ikke iverksatt tiltak for å fjerne eller redusere risikoen for skader og sykdommer forårsaket av kjemikalier og kjemiske forurensninger i arbeidsmiljøet, påpeker Arbeidstilsynet i brevet.

Under tilsynet kom det også frem at det ikke var utarbeidet en plan for bedriftshelsetjenestens bistand til Sortland brann- og redningstjeneste, etter at kommunen byttet leverandør av bedriftshelsetjenester.

Truer med tvansmulkt

1. september sendte Arbeidstilsynet et purrebrev til Sortland kommune om saken.

I brevet står det at Arbeidstilsynet vil vurdere å vedta tavangsmulkt på 2.000 kroner per virkedag (mandag til lørdag) for hvert av påleggene dersom ikke manglene er rettet på innen 27. oktober.

– Saken blir løst

Brannsjef Ståle Rasmussen i Sortland brann og redning sier de har kontroll på manglene.

– Feiebilen er gammel og uegnet. Vi har nå tatt den ut ifra selve feiingen, sier han.

– Vi bruker nå en bil der utstyret er fysisk fraskilt fra kupeen. Vi håper å få kjøpt oss ny bil i 2018, slik at vi har to stykker.

Rasmussen bekrefter at kommunen har byttet leverandør av bedriftshelsetjenesten, og at det er et firma i Harstad som nå har ansvaret for dette feltet.

– De leverer årlig helsesjekk av våre mannskaper. Dette er nesten fullført i år. Dette er løst innen fristen til Arbeidstilsynet, sier brannsjefen.