Denne uka hadde Sigerfjord skole ekstern skoleevaluering, der to personer fra skoledirektoratet gikk skolen etter i sømmene i løpet av tre intense dager.

Området skolen har blitt vurdert i, er elevmedvirkning. Ifølge rapporten, som ble presentert internt torsdag, var resultatet positivt.

– Konklusjonen er at Sigerfjord skole er en god skole, der det skjer mye positiv skoleutvikling. De tar elevene på alvor og innvolverer dem i arbeid med regler og rutiner.

Elevene er også med på å vurdere egen kompetanse, noe som fungerer veldig bra, forteller Trygg Bernhard Jakkola fra skoledirektoratet og som har vært med å evaluere.

Forbedringspotensial

Han fremhever også skolens lærere og elevenes foreldre som sentrale for de positive resultatene.

– Elevene har gitt tilbakemelding på at lærerne er støttende og har en inkluderende holdning. Vi opplever også at foreldrene følger godt med og bryr seg om hva som skjer i skolehverdagen, understreker Jakkola.

Men Sigerfjord skole har også forbedringspotensial. En av faktorene det bør jobbes mer med, mener han, er å definere hva som ligger i begrepet elevmedvirkning.

– Skal de bli bedre på elevmedvirkning må de definere hva de legger i det ordet, for der er det fortsatt litt å gå på.

I tillegg kan skolen bli flinkere til å skreddersy undervisninga til hver enkelt elev. Vi har alle våre måter å lære på, og derfor er det viktig å spille på et stort register i undervisningen, presierer han.

Konstruktive tilbakemeldinger

Selv om evalueringen av skolen ble gjennomført i løpet av tre dager, har den blitt gjort på en grundig og etterrettelig måte.

– Vi har lest mange rapporter, dokumenter og har snakket med både lærere, elever og foreldre. Så vi mener at vi har et godt grunnlag for å mene noe om Sigerfjord skole, sier Jakkola.

Han understreker at hovedintensjonene med tilbakemeldingene er å være konstruktive og oppbyggende.

– Metoden går ikke ut på å trykke folk ned. Alle skoler har noe de er god på. Vi er ikke ute etter å knekke noen, men derimot å gi konstruktive tilbakemeldinger som skolene kan jobbe videre med, slår han Trygg Bernhard Jakkola fast.

Fornøyd

Rektor ved Sigerfjord skole, Mette Paulsen, er fornøyd med tilbakemeldingene etter evalueringen.

– Tilbakemeldingene er omtrent slik vi hadde forventet. Ingen hos oss ble særlig overrasket over funnene, slår hun fast.

Hun innrømmer at tanken på å skulle bli eksternt evaulert var en smule skummelt i starten.

– Det er klart at det er litt skummelt å bli gått etter i korta på denne måten. Men personalet har vært veldig positive til at det her skulle gå så knirkefritt som mulig, sier hun.

Arbeidet fortsetter

Selv om evalueringen er unnagjort og rapporten snart klar for offentligjøring (Det skjer om en uke) betyr ikke det at evalueringsprosjektet er avsluttet.

– Skoledirektoratet kommer til å følge oss opp frem til neste sommer. Vi skal overføre den kunnskapen vi har fått, og kommer til å få, og ikke minst være behjelpelige denne informasjonen overfor de andre skolene i Sortland, sier hun.

– For det som først og fremst ligger til bunn i denne evalueringen, er at ungene skal ha det best mulig både faglig og sosialt på skolene, slår Mette Paulsen fast.