- Her vil vi bli skadelidende uansett hvilket forslag kommunen går inn for. Da rådmannen og ordføreren var på befaring i området sa de at ingen skulle bli skadelidende. Dette stemmer ikke med det vi ble forespeilet. Vi blir ikke hørt, vi er blitt overkjørt fra starten av, sa en av beboerne i det aktuelle området på folkemøtet onsdag.

Bjørklundveien skal binde sammen Vestmarka og Lamarka for å gi innbyggerne i Vestmarka kortere veg til sentrum, og har i flere år stått som et halvferdig prosjekt. Prosjektet skulle vært ferdig for mange år siden, men har gått i stå. Blant annet på grunn av en rettsstrid mellom Sortland kommune og en tidligere entreprenør.

Tre nye forslag

På folkemøtet onsdag ble det presentert tre nye forslag, som skal vurderes sammen med det eksisterende forslaget. Det planlegges av veien skal være 13.5 meter brei.

Det tre nye forslagene gikk ut på om den nye hovedveien skal gå via Kulbotten, med en rett mur langs hele veien eller med en 6 meter dyp grøft langs veibanen.

En annen innvending fra beboerne gikk på behov for hovedvei i Vestmarka. De ønsker en smalere vei.

- Hvem er det som skal kjøre der? Det er ikke flere tomter igjen i området. Skal det komme ny trafikk? Er det virkelig å gi dispensasjon for en brei vei i et område der det allerede er trangt, var en av innvendingene fra salen.

Kan spare 18 millioner

Det opprinnelige forslaget har ei byggekostnad på 25,49 millioner kroner. Bjørklundveien med 550 meter er beregnet å koste 19,2 millioner kroner. Prestdalsveien skal bygges ut med 280 meter. Det vil koste 22,2 millioner kroner. Sørliveien trenger 160 meter. Det kommer på 1,16 millioner kroner. Arbeidet med ny kulvert til Lamarkveien kommer på 1,5 millioner kroner.

Det ligger ei potensiell inntekt i å selge sprengstein fra arbeidet med Prestdalsveien. Den kan komme opp i 18,62 millioner kroner og er tatt som inntekt i budsjettet.

På folkemøtet ble det lagt frem en plan om å bygge nye boliger i området hvor det eventuelt skal sprenges.