– Nå har vi akkurat passert hundre ansatte, men du skal ikke se vekk fra at det kommer flere ansettelser i løpet av året. Vi forventer en voldsom vekst i år, sier Charlotte Holm, avdelingsleder for Vardia Sortland.

800.000 kunder

Vardias nye samarbeidspartner, Fjordkraft, har i dag 800.000 kunder. Selskapet er i vekst og har som mål å jobbe seg inn to millioner kunder. Avtalen med Vardia går inn i et kundefordelsprogram som Fjordkraft startet opp i 2014.

– Vi ser at når vi kan tilby kundene våre flere tjenester og fordele, så knytter vi dem tettere til oss og det er færre som forsvinner, sier Trygve Thorsen teamleder for Fjordkraft i Trondheim.

I første omgang skal Fjordkraft tilby alle sine kunder en forsikringsgjennomgang, før interesserte kunder blir kontaktet videre av Vardia.

– De kundene som er interessert får mulighet til å gå gjennom forsikringene sine med oss for å se hva eksisterende avtalene inneholder, hva kundene betaler og om de eventuelt vil bytte til oss, sier Morten Kvam, direktør for forretningsutvikling i Vardia forsikring.

Vardia inngår som en av flere samarbeidspartnere i Fjordkrafts fordelsavtale, men er det eneste forsikringsselskapet kraftselskapet samarbeider med. For Vardias del går Fjordkraft inn som nummer 15 i rekken av samarbeidspartnere.

– Men Fjordkraft er uten tvil den største samarbeidspartneren vår til nå, sier Kvam.

Vil trolig utvide

Ifølge Vardia kommer trolig arbeidsmengden til å øke når samarbeidsavtalen trår i kraft 2. mars. Forsikringsselskapet har valgt å utvide antall arbeidstakere. Siden årsskiftet har 16 nye arbeidstakere fått jobb hos forsikringsselskapet som nå teller 102 ansatte.

– I tillegg har vi to andre nyansatte som ennå ikke har begynt i jobben, sier Holm.

Ifølge henne er det ikke usannsynlig at sortlandskontoret kommer til å utvide videre etter hvert som de oppretter avtaler med Fjordkraft-kundene.

– Når man jobber med forsikringer må man ofte først ta utgiftene, så kommer inntektene. Nå har vi ansatt flere for å møte den nye kundebasen som vi forventer vil generere mye aktivitet, sier Kvam.

Flørtet frem avtale

Kvam forteller at det har vært en dialog mellom de nye samarbeidspartnerne siden 2012, men at fordelsavtalen de nå har inngått har blitt arbeidet frem gjennom det siste halve året.

– Vi har flørtet litt med hverandre i en stund for å få dette til. Jeg tror samarbeidet har en stor styrke i at vi er to ganske like selskaper som skal samarbeide, der vi begge legger stor vekt på god kundebehandling. Det er jo sånn det er, at like barn leker best, sier Kvam.