Lokale aktører synes det er trist at FlyViking legger ned driften:

– Vi mister et tilbud ved flyplassen, noe som var en trist melding å få, sier Holten.

Etter at FlyViking har hatt sin siste flyging på Skagen i midten av januar, betyr det sannsynligvis færre passasjerer i inneværende år. Lufthavnsjefen er likevel ikke en slagen mann etter den røffe beskjeden.

– Færre fly betyr færre passasjerer. Utover det er det vanskelig å si hva nedleggelsen vil bety siden det ikke lar seg ikke gjøre å spå om fremtiden og utviklingen, sier han.

– Har vist det er mulig

Holten synes at FlyViking, den korte levetiden de tross alt hadde, bidro positivt for lufttrafikken i Vesterålen og Nord-Norge.

– De har vist at det er mulig å etablere et nytt flyselskap, noe som ikke er en enkel øvelse. Med sitt tilbud har også FlyViking etablert et nytt forretningskonsept i Vesterålen, nemlig fritidsreisende.

Når FlyViking snart er borte, er det den gamle traveren Widerøe som atter står for flytrafikken til og fra Skagen.

– Det er gledelig å se at passasjertallene hos Widerøe ikke går nedover. Fra og med mai, med varighet ut oktober, starter Widerøe med direkteruter til og fra Oslo. Det vil bidra til flere passasjerer, så får vi summere opp på slutten av året. Ingen vet hva det vil innebære. Jeg er positiv og mener at vi må være optimistiske, understreker Trond Holten, og legger til at det verken blir drifts- eller bemanningsendringer på Skagen i forbindelse med innstillingen av FlyViking.

Mister valgmuligheter

Ordfører i Hadsel, Siv Dagny Aasvik, mener det er kjempesynd for både næringsliv og passasjerer at FlyViking snart er historie.

– Nå mister de valgmulighetene de har hatt en kort stund og muligheten for å kjøpe billigere billetter. Det spørs om belegget hadde vært mye bedre dersom selskapet hadde kommet seg på søkemonitorer slik andre flyselskap har, men det er nok sammensatte årsaker til at fly viking måtte begjære oppbud, sier hun.

Kan ikke akseptere

Aasvik har en oppfattelse av at FlyViking er fornøyde med hvordan de har blitt tatt imot på Stokmarknes lufthavn i løpet av de åtte månedene de har vært i lufta, særlig når det gjelder service og støttefunksjoner.

– Samtidig er dette eksempel på at det er utfordrende å drive konkurranse på kortbanenettet. Regjeringen har ment at konkurranse var det som ville få ned prisene i Vesterålen. Når konkurranse ikke går, så forventer jeg at man gjør en ny vurdering av å få Stokmarknes Skagen lufthavn på FOT-rutenettet. Passasjerene til og fra Vesterålen har lenge blitt forskjellsbehandlet, det ser vi på de enorme prisforskjellene som er på billettene fra Stokmarknes sammenlignet med alle andre flyplasser i nærheten. Dette er en konkurransevridning vi ikke kan akseptere, utdyper Siv Aasvik.

– Har lite å gå på

Leder i Vesterålen Reiseliv, Astrid Berthinussen, har registrert at flyselskapet hadde en tøff start, men håpet i det lengste at det skulle klare å etablere et stabilt rutetilbud.

Trist: Leder i Vesterålen Reiseliv, Astrid Berthinussen, mener at FlyViking bidro til sunn konkurranse for de reisende og synes det et trist at den nå blir borte. arkivfoto

– Vi trenger både konkurransen mellom flyselskapene som gir bedre priser for reisende, men også flere seter. Vi har lite å gå på i dag, sier hun.

Et ekstra skjær i sjøen for Vesterålen Reiseliv og flere andre aktører i regionen, var at de holdt på å utvikle samarbeidsplaner med flyselskapet.

– Derfor er dette ekstra trist. Vi håper at dette ikke stopper andre nye aktører fra å satse i Nord-Norge. Planene med FlyViking blir jo selvsagt skrinlagt. Om disse blir videreført til andre aktører er for tidlig å si, men å få et godt samarbeid med de selskapene som flyr til Vesterålen er absolutt noe som det jobbes med, slår Astrid Berthinussen fast.