Syklistene skal gjennom en 201,5 kilometer relativt flat trasè. 11 kilometer ut i løypa tar syklistene av fra E10, og sykler i retning Laukvik. Etter 28 kilometer passeres Straumsnes, og da ligger syklistene og konkurrerer side om side med Vesterålsfjorden, som er del av det mektige Norskehavet.

Ut mot havet

Få kilometer senere passeres Hadselsand og Strønstad, før syklistene igjen finner E10. Da er Fiskebøl passert etter 58 relativt enkle kilometer. Deretter sendes syklistene ned i dypet. Sløverfjordtunnelen er vel 3,3 kilometer lang. 112 meter under havoverflaten starter klatringen på det som skal være verdens laveste klatreetappe i et større sykkelritt.

Lav klatring

Rett før Gullesfjordbotn og Lofastkrysset er det leveringssone for mat og drikke. Da er rundt regnet halve etappen unnagjort. Etter 139 kilometer kommer man til Strand i Sortland. Over Sortlandsbrua, som ble bygget i 1975, og som var en suksessfaktor for utviklingen både i Sortland og Vesterålen, svinger rytterne til høyre. De skyter fart i retning Bø og Øksnes kommuner, men gjør i stedet en sving til venstre mot Holmstad.

Klatrer opp ved alpinanlegget

Dagens andre klatring skjer opp i området Ånstadblåheia alpinalegg. Da er 170 kilometer unnagjort. Syklistene skal ned til Sortland - den blå byen ved sundet, før ferden går mot Stokmarknes og mål, tre mil sørover. Få kilometer før mål passeres Stokmarknes flyplass, og den mektige Hadselbrua. Den ble bygget i 1978, og var på samme måte som sin nabo i Sortland viktig for å knytte kommunene sammen for noen tiår siden.

Venter spurt

Ekspertene venter seg et realt spurtoppgjør, og mange tror det blir et spektakulært syn å se syklistene rase ned Børøybrua og passere Stokmarknes sykehus før førstemann kan løfte armene i været som etappevinner.

Likte du musikken som ledsager videobildene? Les mer her om den tromsøbaserte vesterålsmannen Gudmund Østgård, som står bak prosjektet Autoband.